Przeskocz do treści
Strona istnieje 19 lat 3 miesiące 9 dni 15 godzin i 59 min.

Założenia programu wychowania

W programie wychowawczym przyjmujemy koncepcję wychowania jako procesu składającego się z czterech podstawowych elementów:

  • Wspomaganie rozwoju dziecka poprzez:
    • rozpoznawanie naturalnych potrzeb rozwojowych ucznia
    • budowanie wspierającej relacji nauczyciel – uczeń
    • dostarczanie wychowankowi doświadczeń pomagających mu rozwijać naturalne możliwości.
  • Kształtowanie postaw poprzez:
    • określenie pożądanych zachowań
    • kreowanie i wskazywanie wzorców osobowościowych
    • przekazywanie wartości kulturowych
    • modelowanie i wzmacnianie postaw prospołecznych
  • Zapobieganie zagrożeniom na drodze rozwojowej poprzez:
    • diagnozę niebezpieczeństw i zagrożeń dla rozwoju dziecka
    • wyposażenie uczniów w umiejętności i wiedzę niezbędną do obrony przed tymi zagrożeniami
    • stworzenie alternatywnych, zdrowych warunków dla rozwoju
  • Korygowania dysfunkcji (utrwalonych nieprawidłowości z wcześniejszych okresów rozwojowych) poprzez:
    • diagnozę deficytów i urazowych doświadczeń dziecka
    • konstruowanie korekcyjnych oddziaływań

W tak rozumianym procesie wychowania stawiamy sobie następujące cele:

  • Kształcenie uczniów otwartych, ciekawych świata, zdolnych do twórczego myślenia, łatwo przystosowujących się do zmiany
  • Umacnianie poczucie własnej wartości oraz pomoc w odnajdywaniu indywidualnej drogi rozwoju
  • Tworzenie warunków do rozwijania zainteresowań i talentów uczniów oraz do ich udziału w życiu szkoły i środowiska
  • Naukę pracy zespołowej, efektywnej komunikacji, celowego działania, odpowiedzialności za efekty własnej pracy
  • Uświadamianie przynależności do rodziny, grupy rówieśniczej, środowiska lokalnego, narodu, świata.
  • Kształcenie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi środkami komunikacji i informacji.
  • Ukazywanie złożoności i piękna świata oraz miejsca i roli człowieka w przyrodzie.
  • Propagowanie zdrowego stylu życia oraz zapewnienie zdrowych i higienicznych warunków nauki i pracy.

Zaplanowane cele staramy się osiągnąć poprzez:

  • realizację programów uwzględniających integrację treści przedmiotowych;
  • realizację treści ścieżek edukacyjnych;
  • aktywizujące metody nauczania i wychowania, zespołowe formy pracy;
  • organizację zajęć dodatkowych, służących rozwojowi zainteresowań oraz ofertę form spędzania czasu wolnego;
  • szkolny system oceniania;
  • bogatą ofertę pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • wewnętrzny system doskonalenia kadry;
  • sprawną organizację szkoły;
  • system wspomagania wychowania i uczenia się oraz zapobiegania zjawiskom patologicznym;
  • wspomaganie samorządności uczniów, przekazywanie uczniom zadań i odpowiedzialności;
  • udział w życiu kulturalnym środowiska lokalnego i kraju;
  • współpracę z rodzicami uczniów i instytucjami zajmującymi się dzieckiem i jego rodziną, środowiskiem lokalnym;
  • klimat pracy szkoły.

Wzorcowy opis wychowanka

Zakładamy, że w wyniku systematycznego, skorelowanego i spójnego oddziaływania po trzyletnim procesie wychowawczym uczeń będzie:

  • gotów na wzięcie na siebie odpowiedzialności za swoją przyszłość
  • przejawiał zaangażowanie w życie społeczne i rozwijał swoje talenty dla dobra innych
  • wrażliwy na piękno i zatroskany o ochronę przyrody
  • interesował się sprawami szkolnymi
  • szanował godność własną i drugiego człowieka
  • krytycznie odbierał informacje przekazywane przez środki masowego przekazu i właściwie je interpretował
  • utożsamiał się z „małą ojczyzną” i włączał się w działalność w środowisku lokalnym
  • odczuwał silną więź uczuciową z rodziną
  • czuł się odpowiedzialny za losy ojczyzny, „zrośnięty” z jej historią i tradycją

Szczególną rolę w realizacji zadań wychowawczych pełni zespół profilaktyki i terapii pedagogicznej i psychologicznej. W skład zespołu wchodzi:

  • pedagog,
  • psycholog,
  • specjalista terapii pedagogicznej,
  • logopeda,
  • pedagog specjalny.

Zespół terapii współtworzy program wychowawczy szkoły oraz realizuje jego założenia w toku pracy indywidualnej z uczniami, zespołami klasowymi, współpracy z rodzicami, wychowawcami, nauczycielami zajęć edukacyjnych, współpracy z osobami i instytucjami niosącymi pomoc dziecku i rodzinie.

Zadania pedagoga

Pedagog diagnozuje potrzeby środowiska szkolnego, problemy związane z dostosowaniem się do zasad obowiązujących w szkole, zaburzeniami w zachowaniu, współtworzy i realizuje programy edukacyjne i profilaktyczne dla uczniów, zespołów klasowych, podejmuje działania wychowawcze z klasą lub uczniem, współpracuje z instytucjami wspierającymi pracę szkoły.

Zadania psychologa

Psycholog diagnozuje przyczyny niepowodzeń szkolnych, trudności wychowawczych, zaburzeń emocjonalnych, współtworzy i realizuje programy edukacyjne i profilaktyczne dla uczniów i zespołów klasowych, organizuje różne formy wsparcia dla uczniów i ich rodziców.

Zadania specjalisty terapii pedagogicznej

Specjalista terapii pedagogicznej diagnozuje i prowadzi terapię indywidualną dzieci z dysfunkcjami i nieharmonijnym rozwojem. Terapia pedagogiczna to działania podejmowane przy wykorzystaniu środków pedagogicznych (dydaktycznych i wychowawczych) ukierunkowane na przejawy i przyczyny trudności dzieci w uczeniu się, mające na celu likwidowanie niepowodzeń i trudności szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji.

Zadania logopedy

Logopeda przeprowadza diagnozę logopedyczną, organizuje różne formy pomocy logopedyczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli oraz podejmuje działania profilaktyczne zapobiegające powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej.

Zadania Zespołu Wychowawczego

Zespół wychowawczy tworzą przedstawiciele poszczególnych podmiotów szkoły m.in. wicedyrektor, nauczyciele-wychowawcy oraz członkowie zespołu terapii pedagogicznej i psychologicznej. Zadaniem zespołu jest koordynowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej szkoły, wzajemne wspieranie się w pracy wychowawczej oraz wymiana doświadczeń.

Do szczegółowych zadań zespołu należy:

  • Przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków dotyczących spraw opiekuńczo-wychowawczych uczniów i zespołów klasowych.
  • Wnioski mogą składać członkowie Rady pedagogicznej, Samorządu Szkolnego, rodzice.
  • Diagnozowanie przyczyn trudności i problemów wychowawczych ucznia, rodziny.
  • Opracowywanie indywidualnych strategii postępowania z uczniem, jego rodziną, zespołem klasowym w celu zmiany niepożądanych zachowań i postaw.
  • Wdrażanie opracowanego planu działania we współpracy z dyrekcją, wychowawcami klas, zespołem uczących, rodzicami lub opiekunami ucznia.
  • Kierowanie spraw uczniów i ich rodzin do odpowiednich osób, organizacji i instytucji.
  • Interweniowanie w sprawach wychowawczych oraz będących zagrożeniem dla prawidłowego rozwoju, zdrowia i dobra uczniów czy zespołów klasowych.