Nasze zadanie 2 - Tu wszystko się zaczyna – ze szkolnej sceny w świat - polegało na odszukaniu w dostępnych źródłach znaczenia słowa talent muzyczny. W zasobach internetowych przeanalizowałyśmy blog Mariusza Tomaszewskiego Jak osiągnąć sukces? oraz publikację Centrum Badania Opinii Społecznych SUKCES ŻYCIOWY I JEGO DETERMINANTY.
Opracowałyśmy kwestionariusz ankiety dotyczącej rozwijania talentów muzycznych i przeprowadziłyśmy badanie wśród uczniów klas starszych Szkoły Podstawowej Nr 12 w Jaśle i uczniów Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Jaśle.
Ankietę przeprowadziłyśmy wśród 52 koleżanek, kolegów naszej szkoły i wśród 60 młodych artystów Szkoły Muzycznej, którym zadałyśmy następujące pytania:
Porównując wyniki ankietowanych uzdolnionych muzycznie uczniów szkoły podstawowej i szkoły muzycznej należy zauważyć, że największy procent uczniów wskazało, że lubi słuchać muzyki, w przypadku szkoły muzycznej to 1/3. W obu grupach prawie połowa ankietowanych oddała głosy na: lubię śpiewać, potrafię odtwarzać muzykę, potrafię wystukać rytm, lubię tańczyć. W szkole podstawowej lubię grać wybrało nieco mniej ankietowanych. Najmniej ankietowanych zaznaczyło: lubię zabawy muzyczno – ruchowe.
Jako miejsca, gdzie młodzi jaślanie zaczęli rozwijać swoje uzdolnienia muzyczne, ankietowani wskazali równorzędnie na pozaszkolne zajęcia muzyczne, szkołę, przedszkole i inne miejsca. Przy czym w szkole podstawowej blisko 40% wskazało na inne miejsca.
Należy zauważyć pewne różnice dotyczące miejsc, gdzie młodzi jaślanie prezentują swoje umiejętności muzyczne. 1/3 ankietowanych ze szkoły podstawowej wskazała Internet, a 40% ze szkoły muzycznej zaznaczyła szkolne akademie i uroczystości. Wybór pozostałych miejsc w obu grupach jest podobny. Najmniej ankietowanych wybrało edycję swojej muzyki w zaawansowanych programach muzycznych. Wymaga to nie tylko wiedzy informatycznej, wiedzy muzycznej, ale przede wszystkim talentu i intuicji muzycznej. Na taką formę zdecydowało się około 5% ankietowanych.
Na pytanie, co, według ciebie, jest niezbędne, żeby rozwijać muzyczne talenty około 60% ankietowanych typowała własną motywację w dążeniu do celu oraz brak lęków i wstydu przed występami publicznymi i pracę własną. Pozostali zakreślili zaangażowanie oraz wsparcie rodziny, przyjaciół i nauczycieli. Umiejętność w pokonywaniu trudności zaznaczyło najmniej respondentów.
Dla wielu artystów szkoła podstawowa jest miejscem pierwszych występów, to tam rozpoczynają twórczą przygodę i zaczynają pisać swoją artystyczną przyszłość. Według ankietowanych najważniejsze w dążeniu do celu jest motywacja, brak lęków i wstydu przed występami publicznymi oraz praca własna i zaangażowanie.
Julia, Amelia, Zofia