Jesteśmy uczniami klasy 8aIn Szkoły Podstawowej nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi im. Ignacego Łukasiewicza w Jaśle i jako zespół ligowy Jasielskiej Ligi Naukowej z Orlenem realizujemy projekt naukowo-badawczy „W jaki sposób uatrakcyjnić lekcje informatyki w jasielskich szkołach podstawowych, wykorzystując elementy programowania oraz klocki LEGO Mindstorms EV3?”
Realizację projektu zaczęliśmy od wyszukania w dostępnych nam źródłach informacji na temat możliwych projektów budowy robotów, wykorzystując klocki Lego Mindstorms EV3.
Wybierając hipotetyczny projekt, musieliśmy wziąć pod uwagę, jakie będą potencjalne możliwości ruchu robota i jego przemieszczania się.
Wyszukaliśmy jak najbardziej czytelne opisy i instrukcje z ewentualnością modyfikacji autorskiej projektów przedstawiających modele robotów.
Wybór projektu robotów był indywidualny dla każdego z nas, a więc powstaną trzy niezależne konstrukcje.
Każdy z projektów robota możemy oczywiście konsultować z kolegami z grupy projektowej, jednak pamiętamy, że każdy z nas wybiera i w konsekwencji wykonuje indywidualny, przemyślany projekt.
Odwiedzając oficjalne strony firmy Lego oraz inne strony z projektami robotów, przeanalizowaliśmy możliwości własnych modyfikacji autorskich (niektóre modyfikacje pojawią się w trakcie konstruowania robotów).
Zwracaliśmy uwagę na to, aby nasze wybrane konstrukcje robotów nie były zbyt trudne do wykonania dla uczniów z innych jasielskich szkół podstawowych, którzy w przyszłości - korzystając z naszych kart pracy i pracując w grupach na lekcjach informatyki - mogliby wykonać i zaprogramować modele robotów.
Zwracaliśmy uwagę na przejrzystość etapów budowy własnego robota oraz czytelność sekwencji podczas programowania konstrukcji, aby uczniowie z innych jasielskich szkół podstawowych rozumieli realizowane treści.
Stworzyliśmy listę i harmonogram tych etapów tak pod kątem budowy, jak i środowiska programistycznego.
Na tabletach, z aplikacją do programowania (każdy z nas, uczestników projektu otrzymał własny tablet), a także na szkolnych komputerach w pracowni komputerowej zapisywaliśmy efekty wykonywania i programowania konstrukcji robota.
Następnie zapoznaliśmy się z tematyką realizowanych projektów z zakresu programowania i robotyki w Zespole Szkół nr 4 w Jaśle (Ekonomik) pod opieką dra inż. Wincentego Skwarka z uczniami tej szkoły średniej.
Skontaktowaliśmy się z dr inż. Wincentym Skwarkiem i zaaranżowaliśmy spotkanie robocze w ZS nr 4 w Jaśle, gdzie mogliśmy spotkać się z uczniami biorącymi udział w realizowanych przez nich projektach badawczych, zapoznać się z osiągnięciami tych uczniów w zakresie programowania i robotyki oraz uzyskać cenne wskazówki pomocne w realizacji naszego projektu edukacyjnego w ramach Jasielskiej Ligi Naukowej z Orlenem.
Zapoznaliśmy się z zasadami przeprowadzania wywiadu, przygotowaliśmy zestaw pytań i zagadnień, które będą poruszane w czasie spotkania, a które będą cenne z punktu widzenia konstruowania i programowania naszych robotów.
Spotkanie zostało uzgodnione na drugi tydzień stycznia 24 roku (konkretny dzień i godzinę spotkania potwierdzimy telefonicznie) w pracowni robotyki, w której odbywają się spotkania koła robotyki. Oczywiście zamieścimy sprawozdanie i fotorelację z tego spotkania.
Filip, Hubert i WiktorKliknij w wybrane zdjęcie aby rozpocząć pokaz
Skrypt galerii pobrany z itporady.pl