Sprawozdanie z działań podjętych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2021 – 2025
Przedszkole nasze bierze udział w realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 uchwalonego przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.
Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.
W ramach programu biblioteka przedszkolna otrzymała dofinansowanie z budżetu państwa na zakup książek oraz realizację działań promujących czytelnictwo.
Całkowity koszt realizacji zadań, czyli wsparcie z budżetu państwa oraz wkład własny organu prowadzącego wyniósł 3750,00 zł, w tym:
- zakup książek – 3000 zł;
- realizację działań promujących czytelnictwo – 750 zł.
I. Zrealizowano współpracę naszej placówki wychowania przedszkolnego z biblioteką publiczną/pedagogiczną:
- zajęcia czytelnicze w bibliotece publicznej/oddział dla dzieci /Sp nr 12;
- zajęcia biblioteczne na terenie przedszkola;
- udział w cyklu zajęć czytelniczych, z panią bibliotekarką, w ramach głośnego czytania.
II. Dzięki wsparciu finansowemu zakupiono łącznie 127 nowości wydawniczych z przeznaczeniem na uzupełnienie księgozbioru biblioteczki przedszkolnej. Mała biblioteczka przedszkolna została wzbogacona w literaturę oraz 14 audiobooków z przeznaczeniem dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
III. Zrealizowano w ramach programu następujące działania promujące czytelnictwo:
- spotkanie autorskie z pisarką książek dla dzieci Ewą Stadtmüller;
- zorganizowanie spotkania dla rodziców „Wpływ czytania książek na rozwój dziecka, dlaczego warto czytać dzieciom”;
- Dzień Głośnego Czytania;
- Dzień Pluszowego Misia.
IV. Zrealizowano zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem zakupionych książek:
- udział w projekcie ogólnopolskim „Z Kicia Kocią maluchy zmieniają się w zuchy”;
- udział w projekcie czytelniczym „Mały miś w świecie wielkiej literatury”;
- udział w kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”;
- realizacja programu „Przedszkolak w świecie książki”;
- udział w projekcie czytelniczym „Niesamowite Przygody Przedszkolnych Skarpetek”;
- „Rodzinne czytanie” – głośne czytanie rodziców - dzieciom w przedszkolu;
- rozwijanie postaw patriotycznych u dzieci – zainteresowanie literaturą patriotyczną;
- w świecie zwierząt – poznanie różnych gatunków zwierząt;
- w świecie emocji;
- zajęcia czytelnicze w grupie - „Książka mój przyjaciel”, „Znam te bajki”, „Emocje”, „Jak zachować w różnych sytuacjach?”.
V. Efekty i wnioski:
- wzrosło zainteresowanie literaturą dziecięcą;
- dzieci miały możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach edukacyjnych;
- księgozbiór został wzbogacony o aktualne nowości wydawnicze;
- rodzice zostali włączeni w realizację programu poprzez udział w akcjach, uroczystościach oraz korzystanie z biblioteki przedszkolnej;
- wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci;
- współdziałanie z biblioteką publiczną.