Zakończenie projektu „BohaterON – w Twojej Szkole” (w naszym przedszkolu)
Włączyliśmy się w ogólnopolską kampanię o tematyce historycznej, pod patronatem Ministra Edukacji i Nauki oraz Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej.
Celem kampanii było:
- upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego
- promocja historii Polski XX wieku
- wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej
- krzewienie postaw patriotycznych
- budowanie wrażliwości społecznej
Projekt miał edukować małych Polaków, bazując na historiach Powstańców.
- Wypełniliśmy zadanie – Dumni z Powstańców, przesłaliśmy Powstańcom wirtualną kartkę pocztową – wpis na portalu, zaznaczając w ten sposób na mapie Polski nasze przedszkole.
- W trzech grupach: Misie, Słoneczka i Żabki, przeprowadzone zostały zajęcia, których celem było zapoznanie dzieci z w/w tematyką. Scenariusze zajęć dostosowane były do poziomu percepcji dzieci przedszkolnych.
I zajęcia: „Niebajka o Powstaniu Warszawskim” – przedstawienie kukiełkowe (materiał wideo), celem zajęć było:
– wprowadzenie najmłodszych w tematykę Powstania Warszawskiego i losy Powstańców Warszawskich
* dzieci poznały dziadka Władka i jego historię powstańczą (przenoszenie wiadomości)
* zastanawiały się i nazywały, co zrobił dziadek? oraz jakie cechy miał dziadek
* próbowały odpowiedzieć na pytania: „kim jest bohater?” „po czym można poznać bohatera”
* w jednej grupie wykonały prace manualną – papierowe pacynki-Myszki
* odgrywały scenki na temat rozwiązywania konfliktów z wykorzystaniem tych pacynek
* w innej grupie wykonywały pracę plastyczno-techniczną „Medal dla bohatera”
II zajęcia: „Lekcja bohaterstwa”- opowiadanie Elizy Piotrowskiej „Jak zostać bohaterem” (słuchane i oglądane za pośrednictwem Internetu), celem zajęć było:
– poznawanie i rozumienie pojęć: ojczyzna, historia, wolność, bohater
– uczenie się rozpoznawania zachowań społecznych z wyrażaniem szacunki do ojczyzny
– kształtowanie tolerancji i rozwijanie wrażliwość na potrzeby innych
* dzieci wysłuchały audiobooka uzupełnionego ilustracjami i poznały bohaterstwo dziadka
* uczestniczyły w rozmowie o bohaterach utworu
* poznały bohaterskich rówieśników: Helmera i Leona
* zastanawiały się nad znaczeniem słów: ojczyzna, historia, wolność, bohater
* ustalały, w jaki sposób mogą dbać o ojczyznę: najbliższe otoczenie, grupę, przedszkole?
* wykorzystując plakat akcji BohaterON –u analizowały go i kolorowały
* wykonały pracę plastyczną „Pocztówka dla Hermana” na której rysowały to, co chciałyby pokazać koledze z innego kraju
Dodatkowo odbyły się:
- Improwizacje taneczne z biało-czerwonymi paskami bibuły do piosenki promującej akcje „Włącz historię”.
- Zabawa konstrukcyjna „Budujemy barykady” z wykorzystaniem klocków cegiełek i kartonowych pudeł oraz symbolu „Polski Walczącej”.
- Zabawa tematyczna „Bronimy Warszawy” inspirowana oglądanym przedstawieniem kukiełkowym i postacią dziadka Powstańca, z wykorzystaniem skonstruowanej barykady i biało-czerwonych opasek.
- Praca plastyczna „Znak Powstańców” – malowanie farbami. Dzieci poznały symbol Polski Walczącej.
- Wskazywanie symboli ważnych dla Powstańców podczas oglądania utworu „Niebajka o Powstaniu Warszawskim” (na tablicy interaktywnej).
- Rozmowa z dziećmi o symbolach ważnych dla Polaków tj. godło, flaga, hymn, kotylion Niepodległościowy i poszukiwanie ich w przestrzeni sali.
- Praca plastyczna „Mały Powstaniec” – kolorowanie kredkami obrazka, inspirowane oglądaniem (z wykorzystaniem Internetu) pomnika Małego Powstańca, stojącego przy murze obronnym na warszawskim Podwalu i wysłuchaniem opowiadania nauczyciela o walczących dzieciach.
- Eksponowanie logo akcji oraz prac plastycznych dzieci związanych z projektem na tablicach i gazetkach na terenie budynku A i B, przez to udostępnienie ich szerszej społeczności przedszkolnej.
- Informowanie o zaangażowaniu przedszkolaków poprzez stronę internetową przedszkola i Facebooka
Efektem przeprowadzonych działań jest rozbudzenie u naszych dzieci zainteresowania historią a szczególnie Powstańcami i epizodami wojennymi z Ich życia.
Przedszkolaki poznały kilka podstawowych pojęć tj. historia, bohater, ojczyzna i potrafią się wypowiadać na ich temat. Wykonały szereg prac plastycznych, poprzez które wyrażały uzyskane wiadomości i swoje przeżycia związane z tematem.
Rozpoznają i potrafią nazwać podstawowe symbole narodowe i inne znaki historyczne.
Przejawiają postawy szacunku, wdzięczności i pamięci wobec żołnierzy i Powstańców Warszawskich. Nasi najmłodsi patrioci, uwrażliwieni zostali na potrzeby osób starszych oraz różniących się wyglądem i reprezentujących odmienne kultury.
Stosując poznane w czasie projektu wskazówki ,wykazują pragnienie bycia bohaterami w swoim środowisku: przedszkolu, domu rodzinnym.
Zespół ds. Wychowania Patriotycznego