Przejdź do treści

Herb Polski

Przedszkole Miejskie nr 9 z Oddziałami Specjalnymi i Oddziałami Integracyjnymi w Jaśle
w Zespole Szkół Miejskich nr 3 w Jaśle

Wydarzenia - 2022/23

Średniowieczne zabawy z historią w tle… wycieczka do Zamku „Stara Baśń” w Grybowie

Przedszkole tym razem postawiło na edukację historyczną i dzieci z grupy Tygryski i Pszczółki wybrały 5 czerwca się na wycieczkę do Zamku „Stara Baśń” do Grybowa. Trasę pokonaliśmy w miłej atmosferze oraz z uśmiechem na twarzy. Wszyscy cieszyliśmy się na wspólne wyjście, choć każda Pszczółka czuła delikatne ukłucie serca, ponieważ to nasza ostatnia wspólna przygoda w takim gronie.

Kiedy dotarliśmy na miejsce, powitały nas miłe panie ubrane w średniowieczne stroje. Zobaczyliśmy zamek „Stara Baśń”, który jest rekonstrukcją średniowiecznego grodu warownego, powstałego w XIII wieku. Nastrój Starej Baśni dodatkowo podkreślają pieczołowicie dobrane elementy wystroju, starodawne przyrządy i eksponaty. W czasie zwiedzania odwiedziliśmy wiele zakamarków zamku, a z każdym z nich związana była magiczna historia. Poznaliśmy wiele legend, historii oraz jak wyglądały zwyczaje ludzi mieszkających w dawnych czasach.

Świetnie bawiliśmy się na drewnianych, jeżdżących koniach. Podczas wyrabiania własnego podpłomyka poczuliśmy się jak średniowieczny mieszkaniec grodu, który sam musi przygotować posiłek. W strojach królów, giermków, rycerzy, dam dworu, z mieczami i tarczami przenieśliśmy się w odległe, trudne i niebezpieczne czasy. Poznaliśmy również tajemnicę jaką skrywa w sobie wieża księżniczek. Dużą frajdą było wyszukiwanie członków smoczej rodziny, których na dzień dzisiejszy zidentyfikowano około 200. W nagrodę za odkrycie wielu tajemnic, spostrzegawczy przedszkolni poszukiwacze mieli okazję obudzić i ujrzeć na własne oczy smoka Grynbosa zionącego ogniem. Rozwiązując napotkane zadania udało nam się dotrzeć do skrzyni skarbów, w której oczom dzieci ukazały się… słodkości.

Pobyt na pozwolił przenieść się do czasów naszych przodków i wziąć udział we wspaniałej średniowiecznej lekcji historii na wesoło. Po trudach aktywnego i pełnego niespodzianek zwiedzania zamku wyruszyliśmy w drogę powrotną do przedszkola. Warto było odbyć podróż do Grybowa, aby na parę godzin przenieść się w bardzo odległe czasy…

• Widok zamku oplecionego smokiem
  • Zapoznanie dzieci z historią Zamku „Stara baśń”
  • Skład rodziny królewskiej – dzieci poprzebierane w stroje
  • Kasia stoi obok Króla w stroju błazna nadwornego
  • Dzieci siedzące przy drewnianym stole i zajadające się słodkościami
  • Kornel, Wiktor i Filip jedzą średniowieczne samodzielnie zrobione podpłomyki
  • Kasia i Bartek czekają na podpłomyki, w tle dzieci siedzące na drewnianych konikach
  • Dzieci wyścigujące się na drewnianych koniach, na pierwszym planie kibicujący koledzy
  • Dzieci wyścigujące się na drewnianych koniach, mechanizm poruszający konie obsługują panie
  • Dzieci z grupy Pszczółki wraz z paniami pozują na drewnianych konikach różnej wielkości do pamiątkowego zdjęcia
  • Dzieci z grupy Pszczółki zwiedzają przedmieścia zamku
  • Oprowadzająca opowiada dzieciom o karach jakie stosowane były w dawnych czasach, prezentuje dyby – narzędzie kata
  • Dzieci wykonują jedno z zadań, by odszukać skarb znajdujący się na zamku. Odmierzają szerokość wieży patykami, które stanowią dawną długość łokcia
  • Dzieci odczytują na drewnianej szkatułce kolejne zadanie jakie przed nimi stoi do wykonania
  • Dzieci znajdują się w Wieży smoka
  • Prowadząca opowiada dzieciom historię o Wieży smoka
  • Przechodzimy jednio za drugim przez most zwodzony
  • Dzieci oglądają studnię, od której wszystko co się tu znajduje się zaczęło
  • Dzieci w małych grupach wykonują kolejne zadanie – układają drewniane puzzle, na których są cyfry umożliwiające otwarcie drewnianej szkatułki z literami, z których na końcu powstanie imię smoka
  • Dzieci rozszyfrowują kod do drewnianej szkatułki
  • Grupa dzieci z Pszczółek z paniami pozuje do zdjęcia na tle ściany zamku z głową Smoka Grynbosa
  • Wiktor rozszyfrowuje kolejne hasło
  • Dzieci pozują do zdjęcia we wnętrzu zamku
  • Dziewczynki pozują do zdjęcia przy pamiątkach zgromadzonych w zamku
  • Dzieci z pozbieranych - w trakcie wykonywanych zadań - liter układają imię smoka
  • Ułożone imię smoka z liter – GRYNBOS
  • Dzieci zgromadzone przy drewnianych drzwiczkach podziemnej części zamku - prowadząca opowiada nam o lochach, zamkowym więzieniu
  • Grupa Pszczółek pozuje do pamiątkowego zdjęcia na tle zamku i studni zamkowej
  • Prowadząca opowiada dzieciom o Smoku Grybosie i prezentuje jego postać oplatającą ściany zamku
  • Smok ziejący ogniem
  • Dzieci budzące smoka – skandujące hasło – Smoku Grynbosie obudź się!
  • Smok ziejący dymem
  • Dzieci stoją w dużym kole, oprowadzająca otwiera skrzynię ze skarbami
  • Dzieci ustawione jedno za drugim i otrzymują skarb ze skrzyni – batonik Prince Polo
  • Dzieci siedzą w kole na podłodze w pomieszczeniu zamkowym zwanym garderobą i prowadząca omawia i prezentuje suknię lnianą
  • Dzieci siedzą w kole na podłodze w pomieszczeniu zamkowym zwanym garderobą i prowadząca omawia i prezentuje średniowieczne nakrycie głowy – białą chustę
  • Dzieci siedzą w kole na podłodze w pomieszczeniu zamkowym zwanym garderobą i prowadząca omawia i prezentuje kolczugę
  • Grupa Pszczółek wraz z paniami pozuje do pamiątkowego zdjęcia poprzebierana w stroje
  • Budzimy Smoka
  • Zawody konne
  • Zawody konne+
  • Zwiedzamy zamek

Kliknij w dowolne zdjęcie aby obejrzeć pokaz

Skrypt galerii pobrany z itporady.pl
został dopasowany do naszych potrzeb.