Przejdź do treści

Herb Polski

Przedszkole Miejskie nr 9 z Oddziałami Specjalnymi i Oddziałami Integracyjnymi w Jaśle
w Zespole Szkół Miejskich nr 3 w Jaśle

Wydarzenia - 2022/23

Międzynarodowy Program Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci/Bilingual Future” – „Dwujęzyczne przedszkolaki”

uśmiechnięte dzieci na tle kuli ziemskiej i napis Międzynarodowy Program Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci/Bilingual FutureOd września 2022r. w Przedszkolu Miejskim nr 9 z Oddziałami Specjalnymi i Oddziałami Integracyjnymi w Jaśle w Zespole Szkół Miejskich nr 3 w Jaśle, realizowany jest Międzynarodowy Program Powszechnej Dwujęzyczności - „Dwujęzyczne Dzieci - Bilingual Future”, którego odbiorcami są czterolatki z grupy „Misie”. Zasadniczym celem programu jest codzienne, kontekstowe osłuchiwanie dzieci z językiem angielskim. Chłonność umysłu małych dzieci sprawia, że przyswajanie języka obcego staje się bardziej zbliżone do nauki języka ojczystego. Dzieci bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach, których głównymi bohaterami są sympatyczne, przykuwające uwagę 4 żuczki o odmiennych charakterach i zainteresowaniach. Są to: Zoom, Ring Ring, Splish Splash oraz Tick Tock. Kurs zbudowany jest z 4 części. Każda z nich reprezentowana jest przez innego bohatera, który przedstawia inną sferę dziecięcego świata, a co za tym idzie – słownictwo. Dzięki nim dziecko oswaja się z różnymi sytuacjami, przyswajając określony materiał, ale także uczy się wielu innych rzeczy jak np. odpowiednich zachowań w różnych okolicznościach. Kluczową rolę w nauczaniu odgrywają specjalnie skomponowane piosenki. Odpowiednie połączenie tekstu z muzyką ułatwia zapamiętywanie i powtarzanie, pomaga w wykształceniu się odpowiednich nawyków wymowy i zwyczajnie sprawia przyjemność. Piosenki nie są tłumaczone na język polski – znaczenie i sens wynikają z kontekstu animacji, co pozwala na równoległe budowanie kompetencji w obu językach. W czasie zajęć, wychowawcy oraz nauczyciel języka angielskiego, korzystają z przygotowanego zestawu filmów animowanych oraz zabaw językowo – muzyczno – ruchowych, a także specjalnie opracowanego zeszytu ćwiczeń, wykorzystywanego do realizacji zadań graficznych. Przedszkole aktywnie włącza także rodziców w realizację programu, a więc dzieci bawią się także po angielsku w domu. Z założenia wszystkie dzieci mają kursy domowe, a nauczyciele regularnie motywują rodziców do stwarzania dzieciom codziennie kontekstowego kontaktu z językiem – przynajmniej przez oglądanie bajek z żuczkami i regularne słuchanie piosenek. Działania, poprzez które dzieci uczą się języka angielskiego są tutaj typowymi czynnościami dzieci w tym wieku. Obcowanie z językiem w czasie codziennych zabaw językowych w przedszkolu pozwala na utrwalenie poznanych słówek i zwrotów oraz wykorzystanie ich podczas spontanicznych zabaw, co sprawia, że dzieci uczą się języka w sposób naturalny. Przedszkolaki chętnie gromadzą się w specjalnie zaaranżowanym na potrzeby programu kąciku, gdzie w towarzystwie bohaterów kursu uczestniczą w zajęciach. Kącik wyposażony jest w dywan edukacyjny, naklejki ścienne, teatrzyk, karty obrazkowe, pacynki oraz opaski na głowę, które są wykorzystywane do realizacji założeń programu. Poziom zaawansowania języka wzrasta w miarę przechodzenia do kolejnych postaci, gdzie każdy żuczek wprowadza rozszerzoną bazę słownictwa. Przedszkolaki bardzo zaangażowały się i chętnie uczestniczą w zajęciach, a poznane słownictwo słychać w codziennych zabawach czterolatków. Wprowadzenie języka angielskiego i osłuchanie się dzieci w przedszkolu z nowym słownictwem z pewnością zaowocuje łatwością nauki tego języka w szkole podstawowej.

Aneta Domasławska
  • Bohaterowie kursu – Żuczki
  • Teatrzyk i żuczki
  • Żuczek niebieski (Splish Splash) oraz żuczek zielony (Zoom)
  • Żuczek żółty (Tick Tock)oraz żuczek czerwony (Ring Ring)
  • Tańczące dzieci w opaskach na głowie
  • Dzieci siedzą na dywanie i grają
  • Zabawa z figurami geometrycznymi
  • Zabawa w chowanego
  • Zabawa „Cicho – głośno”
  • Zabawy z zielonym żuczkiem (Zoom)
  • Dzieci wypełniają karty pracy
  • Dzieci oglądają przedstawienie teatralne – w roli głównej Zoom
  • Dzieci oglądają przedstawienie teatralne – w roli głównej Splish Splash oraz Tick Tock
  • Dzieci na dywanie rozpoznają bohaterów kursu
  • wesoła zabawa z bohaterami kursu
  • Dzieci bawią się maskotkami
  • Dzieci bawią się na dywanie w zabawę „Kogo brakuje?”
  • Dzieci bawią się na dywanie w zabawę „Kogo brakuje?”

Województwo Podkarpackie udzieliło pomocy rzeczowej w ramach Programu
Grafika. Logotyp województwa podkarpackiego. Składa się z trzech graficznych pól i napisu. Zbliżony do trójkątów kształt pól przywodzi na myśl górzysty krajobraz Podkarpacia. Boczne krawędzie pól są łagodnie wygięte w prawo. Pierwsze z lewej biegnie wąskie pole niebieskie zakończone grotem strzały. Równolegle do niego - szersze, turkusowe. To połączenie błękitu i zieleni. Na prawo od turkusowego - najszersze, zielone. Pod polami - napis: „Podkarpackie. Przestrzeń otwarta”.

© PM 9, Jasło 6 VI 23
SOS 800121212 Potrzebujesz pomocy? Dziecięcy telefon Zaufania Całodobowy, 7 dni w tygodniuLogo Geniallne SzkolyPostaw na rodzinę!Złoty PrymPrzedszkole na medal 2019 Województwa Podkarpackiegocertyfikat: Bezpieczna i przyjazna szkołaDęby pamięci Stowarzyszenie Weteranów Polskich Formacji Granicznych
CITiK JasłoWolne lekturyLogo krajowego repozytorium obiektów nauki i kultury. Kliknięcie spowoduje przekierowanie na stronę kronika.gov.pl 
lmapa strony·deklaracja dostępności·Nu Html Checker·CSS W3CFeed_iconKurs HTML - strona WWW za darmo