Jasielska Liga Naukowa z LOTOSEM (II edycja)

W Zespole Szkół Miejskich Nr 3 w Jaśle uczniowie gimnazjum i szkoły podstawowej w kilkuosobowych zespołach wraz ze swoimi opiekunami, w roku szkolnym 2014/15, realizowali projekty naukowo-badawcze dotyczące różnych dziedzin wiedzy, kultury i życia społecznego. W tym przedsięwzięciu wzięło udział 52 uczniów (40 z gimnazjum i 12 ze szkoły podstawowej) oraz 15 opiekunów. Realizowali oni łącznie 18 projektów.
W Gimnazjum Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. I. Łukasiewicza w Jaśle pracowano nad następującymi zagadnieniami:
- „Jak podnieść stan wiedzy jaślan na temat historii naszego miasta?” - skład zespołu: Weronika Jurczak, Magdalena Szetela, Weronika Rączka; opiekun: Wiesław Hap
- „Gdzie znajdujemy symetrie w otaczającym nas świecie?” – skład zespołu: Dominik Orzech, Agata Nowosielska, Oliwia Knapik; opiekun: Jolanta Poliwka
- „Inwestowanie na giełdzie – ryzyko czy szansa pomnażania oszczędności?” – skład zespołu: Patrycja Kolbusz, Szymon Michałowski, Mateusz Koba; opiekun: Marta Dąbkowicz-Błasik
- „Jak dzieci i młodzież mogą gospodarować swoimi oszczędnościami, korzystając z ofert jasielskich banków?” - skład zespołu: Aleksandra Bober, Zuzanna Dzięglewicz, Piotr Śliż; opiekun: Marta Dąbkowicz-Błasik
- „Jak w krajobraz Jasła wpisać stanowiska edukacyjne rozbudzające ciekawość poznawczą dzieci?” – skład zespołu: Paulina Bunar, Katarzyna Żołądź, Piotr Najbar; opiekun: Agnieszka Bosak
- „Jak zainteresować najmłodszych jaślan fizyką?” – skład zespołu: Julia Passowicz, Erwin Dedo - opiekun: Agnieszka Bosak
- „W jakim stopniu chemik może przepowiedzieć pogodę?” – skład zespołu: Natalia Myśliwiec, Anna Pogorzelska, Weronika Ryl; opiekun: Barbara Kopeć
- „W jaki sposób możemy wykorzystać teledetekcję w życiu codziennym mieszkańców Jasła?” – skład zespołu: Julia Passowicz, Paulina Bunar, Katarzyna Żołądź; opiekun: Jadwiga Moskal
- „Jak możemy znaleźć i zbadać meteoryty w Jaśle?” – skład zespołu: Natalia Wróbel, Szymon Michałowski, Mateusz Koba; opiekun: Jadwiga Moska
- „W jakim stopniu jaślanie kierują się stereotypami i jak to wpływa na ich tolerancję?” – skład zespołu: Wiktor Czech, Anna Szot, Wiktoria Śliwa; opiekun: Ilona Dranka
- „Jak wykorzystać zasoby Muzeum Regionalnego w Jaśle w edukacji uczniów szkół podstawowych i gimnazjów?” – skład zespołu: Wiktoria Gotfryd, Sylwia Szary, Piotr Niziołek; opiekun: Elżbieta Barwikowska
- „Jak przedstawia się stan zanieczyszczeń powietrza w Jaśle?” – skład zespołu: Ilona Godniak, Aleksandra Buglewicz, Karolina Maczuga; opiekun: Maria Kosiek
- „Jaki jest wkład jasielskiego poety Albina Pietrusa w rozwój życia kulturalnego miasta i regionu?”- skład zespołu: Judyta Czajkowska, Maria Luiza Podolska, Sylwia Więcek; opiekun: Janina Bieleń
- „Jak poprawić bezpieczeństwo rowerzystów na drogach Jasła i powiatu jasielskiego?”- skład zespołu: Kacper Flis, Antoni Pasiowiec, Rafał Wiśniewski; opiekun: Adam Smorul
W Integracyjnej Szkole Podstawowej Nr 12 im. Ignacego Łukasiewicza w Jaśle realizowano projekty:
- „Jaki jest wkład jaślan w rozwój historii, kultury, nauki i sztuki polskiej?” – skład zespołu: Adriana Soczek, Natalia Więcek, Dawid Ślusarczyk; opiekun: Wiesław Hap
- „Jakie znaczenie ma dla nas powietrze?” - skład zespołu: Kinga Moskal,Jakub Czeluśniak, Jan Madej; opiekun: Wioletta Buglewicz
- „Jakie tajemnice kryje Park Miejski w Jaśle ?” - skład zespołu: Natalia Adamik, Wojciech Pilut, Milena Filip; opiekun: Magdalena Żołądź
- „Jak dbać o czystość powietrza na terenie miasta Jasła ?” - Dawid Domasławski, Mikołaj Rak, Maciej Sroka; opiekun: Agnieszka Janowiec
Pracując nad realizacją zadań projektowych, uczniowie nie tylko poszerzyli swoją wiedzę i umiejętności w różnych dziedzinach, ale zrozumieli znaczenie współdziałania w grupie rówieśniczej, wykazali się pracowitością, kreatywnością i umiejętnością planowania pracy nad rozwiązywaniem problemów.
Szczególne słowa uznania należą się opiekunom projektów – nauczycielom, którzy potrafili zainteresować uczniów projektami badawczymi, kształtować naukowe myślenie oraz rozwijać w młodych ludziach pasje i radość odkrywania świata.
Praca uczestników projektów została doceniona podczas finału jasielskiej Ligi Naukowej z LOTOSEM. 17 czerwca w auli Podkarpackiej Szkoły Wyższej w Jaśle jury nagrodziło aż 8 naszych projektów:
Integracyjna Szkoła Podstawowa Nr 12 w Jaśle:
- Jaki jest wkład jaślan w rozwój historii, kultury, nauki i sztuki polskiej? – II miejsce
Gimnazjum Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Jaśle:
- Jak podnieść stan wiedzy jaślan na temat historii naszego miasta? - wyróżnienie
- Inwestowanie na giełdzie – ryzyko, czy szansa pomnażania oszczędności? - wyróżnienie
- Jak dzieci i młodzież mogą gospodarować swoimi oszczędnościami korzystając z ofert jasielskich banków? - wyróżnienie
- Jak w krajobraz Jasła wpisać stanowiska edukacyjne rozbudzające ciekawość poznawczą dzieci? - wyróżnienie
- Jak zainteresować najmłodszych jaślan fizyką? - III miejsce
- W jaki sposób możemy wykorzystać teledetekcję w życiu codziennym mieszkańców Jasła? - wyróżnienie
- W jakim stopniu jaślanie kierują się stereotypami i jak to wpływa na ich tolerancję?- III miejsce
Zobacz film
(na stronie tvjaslo.pl)