Strona istnieje 25 lata 1 miesiąc 5 dni 6 godzin i 31 min.
Wewnątrzszkolny System Oceniania
wyciąg
§ 43
- …
- …
- …
- Wewnątrzszkolny System Oceniania, wymagania edukacyjne oraz kryteria ocen z poszczególnych przedmiotów i oceny zachowania są dostępne w bibliotece szkolnej dla rodziców (prawnych opiekunów) i uczniów. Kryteria ocen z poszczególnych przedmiotów są także wywieszone na tablicy ogłoszeń w pracowniach przedmiotowych. Uczniowie i rodzice (prawni opiekunowie) na początku roku szkolnego są informowani o dostępności wyżej wymienionych dokumentów w podanych miejscach.
§ 44
- …
- …
- …
- Wyniki oceniania są wpisywane do dziennika elektronicznego.
1) Nauczyciel ma obowiązek systematycznie wystawiać oceny.
- Uczeń jest informowany o celu, dacie, zakresie programowym i formie planowanej ewaluacji osiągnięć oraz o normach, jakie powinien spełnić.
- Uczeń w jednym dniu może pisać jeden sprawdzian lub zadanie klasowe sprawdzające zakres wiadomości i umiejętności większy niż bieżący materiał dydaktyczny, a ten może być sprawdzany na niezapowiadanych kartkówkach lub wypowiedziach ustnych.
- Ocena za krótkie prace pisemne może być wystawiona z uwzględnieniem punktów uzyskanych w kilku kolejnych pracach. Nauczyciel informuje uczniów o sposobie oceniania przed rozpoczęciem pracy.
- Uczeń w jednym tygodniu może pisać co najwyżej trzy sprawdziany lub zadania klasowe sprawdzające zakres wiadomości większy niż bieżący materiał dydaktyczny.
- Testy przeprowadzane w ramach wewnątrzszkolnego mierzenia jakości pracy szkoły nie są uwzględniane przy obliczaniu liczby sprawdzianów pisanych w danym dniu lub tygodniu.
- …
- Nauczyciel ma obowiązek zapobiegać nieuczciwości uczniów w toku sprawdzania i oceniania osiągnięć, szanując godność i prawa uczniów.
- Nauczyciel zapoznaje uczniów z wynikami oceniania, informując ich o osiągniętych umiejętnościach i o tym, czego nie umieją za pomocą oceny lub ilości uzyskanych punktów przeliczanych na ocenę. Na wniosek ucznia nauczyciel uzasadnia ocenę, przedstawiając ustnie dodatkowe informacje dotyczące stopnia opanowania materiału i sposobu uzupełnienia braków.
- Wychowawca informuje rodziców o cząstkowych ocenach z przedmiotów oraz zachowania w czasie zebrań z rodzicami (wrzesień, listopad, styczeń, marzec, maj, czerwiec).
- Prace pisemne uczniów są udostępniane do wglądu rodzicom (opiekunom) podczas spotkania z rodzicami lub podczas indywidualnych konsultacji z nauczycielem przedmiotu.
- Udostępniane prac odbywa się w miejscu ich przechowywania, a więc w szkole.
- Prace pisemne ucznia nie mogą być kopiowane ani fotografowane.
- Prace pisemne ucznia są przechowywane przez nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne w oddziale, do którego uczęszcza uczeń do końca danego roku szkolnego, tj. do dnia 31 sierpnia.
- Na wniosek rodziców (opiekunów) podczas spotkań z rodzicami lub indywidualnych konsultacji nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w oparciu o dokumentację.
- Nauczyciel przedstawia wyniki oceniania i diagnozę osiągnięć ucznia tylko osobom do tego upoważnionym.
§ 45
- Każdej ocenie cząstkowej przyporządkowuje się liczbę naturalną, oznaczając jej wagę w hierarchii ocen.
1) Ocena za I półrocze - waga: 7.
2) Test, sprawdzian, udział w konkursach przedmiotowych od etapu rejonowego - waga: 5.
3) Kartkówka, dyktando, odpowiedź ustna - waga: 3.
4) Praca na lekcji, zadanie domowe, referat, prezentacja, aktywność - waga: 2
- pod pojęciem aktywności na przedmiocie rozumie się:
- częste zgłaszanie się i udzielanie prawidłowych odpowiedzi na lekcji,
- udział w konkursach przedmiotowych, artystycznych, zawodach sportowych,
- wykonywanie dodatkowych zadań, pomocy naukowych,
- sukcesy uczniów w szkolnych konkursach, zawodach sportowych.
5) Zeszyt przedmiotowy, zeszyt ćwiczeń - waga: 1.
- Na podstawie ocen uzyskanych przez ucznia w I półroczu nauczyciel wystawia ocenę za I półrocze jako średnią ważoną ocen cząstkowych.
- Ocenę roczną wystawia się jako średnią ważoną ocen cząstkowych uzyskanych przez ucznia w II półroczu oraz oceny za I półrocze liczonej w II półroczu jako ocena cząstkowa z wagą 7.
- Średniej ważonej przyporządkowuje się ocenę za I półrocze lub roczną następująco:
1) 1,00 – 1,49: niedostateczny
2) 1,50 – 2,49: dopuszczający
3) 2,50 – 3,49: dostateczny
4) 3,50 – 4,49: dobry
5) 4,50 – 5,49: bardzo dobry
6) 5,50 i więcej z zastrzeżeniem ust. 6 celujący.
- Prace pisemne, projekty i inne aktywności ucznia oceniane za pomocą skali punktowej są przeliczane na ocenę wyrażoną stopniem w następujący sposób:
1) 39 % punktów i mniej – niedostateczny
2) 40 % punktów – 54 % punktów – dopuszczający
3) 55 % punktów – 74 % punktów – dostateczny
4) 75 % punktów – 89 % punktów – dobry
5) 90 % punktów i więcej – bardzo dobry
6) 100% punktów za zadania obowiązkowe i rozwiązanie zadania dodatkowego – celujący.
- Ocenę celujący otrzymuje uczeń, którego umiejętności wykraczają poza program nauczania, proponuje on w bezbłędnych wypowiedziach ustnych, pisemnych, pracy grupowej rozwiązania oryginalne, osiąga sukcesy w konkursach na szczeblu rejonowym, wojewódzkim, krajowym, podejmuje działalność naukową, kulturalną w różnych formach szkolnych i pozaszkolnych.
1) Ocenę za I półrocze lub roczną ocenę celującą może otrzymać uczeń, który uzyskał średnią ważoną co najmniej 5,50 lub osiągał sukcesy w konkursach przedmiotowych, artystycznych, zawodach sportowych.
2) Laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim oraz laureat lub finalista ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej, przeprowadzonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 8 Ustawy o systemie oświaty, otrzymuje z danych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb Ustawy o systemie oświaty. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim lub tytuł laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną końcową ocenę klasyfikacyjną.
- Uczeń nieobecny na zapowiedzianym, obowiązkowym zadaniu klasowym ma obowiązek napisać to zadanie klasowe w terminie do dwóch tygodni od powrotu do szkoły po nieobecności, w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
1) Do czasu otrzymania przez ucznia oceny za zaległą obowiązkową pracę do średniej ważonej wliczana jest wartość 0 (zero) z wagą 5.
- Uczeń ma prawo do jednorazowej, dobrowolnej poprawy zadania klasowego ocenionego na
ocenę niedostateczny do dwóch tygodni od oddania poprawianych prac, w terminie
wyznaczonym przez nauczyciela. Zakres materiału i kryteria oceny za pracę poprawioną są takie
same jak za pierwotną. Obie oceny są zapisywane do dziennika elektronicznego – jednak w ocenie za I półrocze lub rocznej nauczyciel uwzględnia ocenę z pracy poprawionej
- Uczeń celowo łamiący zasady uczciwości i obiektywizmu podczas sprawdzania osiągnięć np. poprzez odmowę oddania pracy kontrolnej, nierozwiązywanie zadań w celu skorzystania z przywileju poprawy pracy ocenionej na niedostateczny, itp. traci prawo do poprawy oceny niedostateczny.
- Korekta prac pisemnych w zeszycie przedmiotowym, zeszycie ćwiczeń oraz prac klasowych jest obowiązkowa.
- Uczeń ma obowiązek starannie prowadzić zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń zgodnie z wymogami przedmiotu oraz ukierunkowaniem nauczyciela.
- …
- W okresie od 1 października do 31 maja przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego losują na każdy dzień nauki po dwa „szczęśliwe numerki”…
- Nieodrobienie pracy domowej, brak zeszytu, brak zeszytu ćwiczeń bez uzasadnionego powodu powoduje otrzymanie oceny: niedostateczny.
- …
- Nauczyciele przedmiotu oraz wychowawca w terminie 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych wpisują przewidywane oceny roczne w oddzielnej rubryce i informują uczniów o przewidywanej ocenie.
- Wychowawca informuje rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla ucznia rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania na specjalnie w tym celu zorganizowanym zebraniu.
- Uczeń, który chce otrzymać wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną musi przystąpić do pisemnego sprawdzianu wiadomości i umiejętności obejmującego treści nauczania realizowane w danym roku szkolnym. Test ten jest pisany przez ucznia w obecności nauczyciela przedmiotu.
- Uczeń, który chce otrzymać wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną musi zadeklarować chęć podwyższenia oceny do godziny 1200 następnego dnia roboczego po dniu zebrania, o którym mowa w ust. 17. Dyrektor szkoły wyznacza termin pisemnego sprawdzianu wiadomości i umiejętności obejmującego treści nauczania realizowane w danym roku szkolnym. O wyżej wymienionym terminie informuje ucznia nauczyciel danego przedmiotu.
- Jeżeli uczeń w wyniku sprawdzianu otrzyma ocenę wyższą niż przewidywana to oceną roczną jest ocena ze sprawdzianu.
- Nauczyciel informuje uczniów, ich rodziców (opiekunów) o wynikach oceniania zewnętrznego.
- Uczeń może być nagrodzony i wyróżniony za szczególne osiągnięcia przez dyrekcję szkoły na wniosek wychowawcy lub nauczyciela przedmiotu.
- Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa odrębny dokument.