Strona istnieje 25 lata 4 miesiące 23 dni 15 godzin i 59 min.
Założenia programu wychowania
W programie wychowawczym przyjmujemy koncepcję wychowania jako procesu składającego się z czterech podstawowych elementów:
- Wspomaganie rozwoju dziecka poprzez:
- rozpoznawanie naturalnych potrzeb rozwojowych ucznia
- budowanie wspierającej relacji nauczyciel – uczeń
- dostarczanie wychowankowi doświadczeń pomagających mu rozwijać naturalne możliwości.
- Kształtowanie postaw poprzez:
- określenie pożądanych zachowań
- kreowanie i wskazywanie wzorców osobowościowych
- przekazywanie wartości kulturowych
- modelowanie i wzmacnianie postaw prospołecznych
- Zapobieganie zagrożeniom na drodze rozwojowej poprzez:
- diagnozę niebezpieczeństw i zagrożeń dla rozwoju dziecka
- wyposażenie uczniów w umiejętności i wiedzę niezbędną do obrony przed tymi zagrożeniami
- stworzenie alternatywnych, zdrowych warunków dla rozwoju
- Korygowania dysfunkcji (utrwalonych nieprawidłowości z wcześniejszych okresów rozwojowych) poprzez:
- diagnozę deficytów i urazowych doświadczeń dziecka
- konstruowanie korekcyjnych oddziaływań
W tak rozumianym procesie wychowania stawiamy sobie następujące cele:
- Kształcenie uczniów otwartych, ciekawych świata, zdolnych do twórczego myślenia, łatwo przystosowujących się do zmiany
- Umacnianie poczucie własnej wartości oraz pomoc w odnajdywaniu indywidualnej drogi rozwoju
- Tworzenie warunków do rozwijania zainteresowań i talentów uczniów oraz do ich udziału w życiu szkoły i środowiska
- Naukę pracy zespołowej, efektywnej komunikacji, celowego działania, odpowiedzialności za efekty własnej pracy
- Uświadamianie przynależności do rodziny, grupy rówieśniczej, środowiska lokalnego, narodu, świata.
- Kształcenie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi środkami komunikacji i informacji.
- Ukazywanie złożoności i piękna świata oraz miejsca i roli człowieka w przyrodzie.
- Propagowanie zdrowego stylu życia oraz zapewnienie zdrowych i higienicznych warunków nauki i pracy.
Zaplanowane cele staramy się osiągnąć poprzez:
- realizację programów uwzględniających integrację treści przedmiotowych;
- realizację treści ścieżek edukacyjnych;
- aktywizujące metody nauczania i wychowania, zespołowe formy pracy;
- organizację zajęć dodatkowych, służących rozwojowi zainteresowań oraz ofertę form spędzania czasu wolnego;
- szkolny system oceniania;
- bogatą ofertę pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- wewnętrzny system doskonalenia kadry;
- sprawną organizację szkoły;
- system wspomagania wychowania i uczenia się oraz zapobiegania zjawiskom patologicznym;
- wspomaganie samorządności uczniów, przekazywanie uczniom zadań i odpowiedzialności;
- udział w życiu kulturalnym środowiska lokalnego i kraju;
- współpracę z rodzicami uczniów i instytucjami zajmującymi się dzieckiem i jego rodziną, środowiskiem lokalnym;
- klimat pracy szkoły.
Wzorcowy opis wychowanka
Zakładamy, że w wyniku systematycznego, skorelowanego i spójnego oddziaływania po trzyletnim procesie wychowawczym uczeń będzie:
- gotów na wzięcie na siebie odpowiedzialności za swoją przyszłość
- przejawiał zaangażowanie w życie społeczne i rozwijał swoje talenty dla dobra innych
- wrażliwy na piękno i zatroskany o ochronę przyrody
- interesował się sprawami szkolnymi
- szanował godność własną i drugiego człowieka
- krytycznie odbierał informacje przekazywane przez środki masowego przekazu i właściwie je interpretował
- utożsamiał się z „małą ojczyzną” i włączał się w działalność w środowisku lokalnym
- odczuwał silną więź uczuciową z rodziną
- czuł się odpowiedzialny za losy ojczyzny, „zrośnięty” z jej historią i tradycją
Szczególną rolę w realizacji zadań wychowawczych pełni zespół profilaktyki i terapii pedagogicznej i psychologicznej. W skład zespołu wchodzi:
- pedagog,
- psycholog,
- specjalista terapii pedagogicznej,
- logopeda,
- pedagog specjalny.
Zespół terapii współtworzy program wychowawczy szkoły oraz realizuje jego założenia w toku pracy indywidualnej z uczniami, zespołami klasowymi, współpracy z rodzicami, wychowawcami, nauczycielami zajęć edukacyjnych, współpracy z osobami i instytucjami niosącymi pomoc dziecku i rodzinie.
Zadania pedagoga
Pedagog diagnozuje potrzeby środowiska szkolnego, problemy związane z dostosowaniem się do zasad obowiązujących w szkole, zaburzeniami w zachowaniu, współtworzy i realizuje programy edukacyjne i profilaktyczne dla uczniów, zespołów klasowych, podejmuje działania wychowawcze z klasą lub uczniem, współpracuje z instytucjami wspierającymi pracę szkoły.
Zadania psychologa
Psycholog diagnozuje przyczyny niepowodzeń szkolnych, trudności wychowawczych, zaburzeń emocjonalnych, współtworzy i realizuje programy edukacyjne i profilaktyczne dla uczniów i zespołów klasowych, organizuje różne formy wsparcia dla uczniów i ich rodziców.
Zadania specjalisty terapii pedagogicznej
Specjalista terapii pedagogicznej diagnozuje i prowadzi terapię indywidualną dzieci z dysfunkcjami i nieharmonijnym rozwojem.
Terapia pedagogiczna to działania podejmowane przy wykorzystaniu środków pedagogicznych (dydaktycznych i wychowawczych) ukierunkowane na przejawy i przyczyny trudności dzieci w uczeniu się, mające na celu likwidowanie niepowodzeń i trudności szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji.
Zadania logopedy
Logopeda przeprowadza diagnozę logopedyczną, organizuje różne formy pomocy logopedyczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli oraz podejmuje działania profilaktyczne zapobiegające powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej.
Zadania Zespołu Wychowawczego
Zespół wychowawczy tworzą przedstawiciele poszczególnych podmiotów szkoły m.in. wicedyrektor, nauczyciele-wychowawcy oraz członkowie zespołu terapii pedagogicznej i psychologicznej. Zadaniem zespołu jest koordynowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej szkoły, wzajemne wspieranie się w pracy wychowawczej oraz wymiana doświadczeń.
Do szczegółowych zadań zespołu należy:
- Przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków dotyczących spraw opiekuńczo-wychowawczych uczniów i zespołów klasowych.
- Wnioski mogą składać członkowie Rady pedagogicznej, Samorządu Szkolnego, rodzice.
- Diagnozowanie przyczyn trudności i problemów wychowawczych ucznia, rodziny.
- Opracowywanie indywidualnych strategii postępowania z uczniem, jego rodziną, zespołem klasowym w celu zmiany niepożądanych zachowań i postaw.
- Wdrażanie opracowanego planu działania we współpracy z dyrekcją, wychowawcami klas, zespołem uczących, rodzicami lub opiekunami ucznia.
- Kierowanie spraw uczniów i ich rodzin do odpowiednich osób, organizacji i instytucji.
- Interweniowanie w sprawach wychowawczych oraz będących zagrożeniem dla prawidłowego rozwoju, zdrowia i dobra uczniów czy zespołów klasowych.