Klub Europejski EUROGIM
2000/1 | 2001/2 | 2002/3 | 2003/4 | 2004/5 |
---|---|---|---|---|
2005/6 | 2006/7 | 2007/8 | 2008/9 | 2009/10 |
2010/11 | 2011/12 | 2012/13 | 2013/14 | 2014/15 |
2015/16 |
16 października 2006 r. zainaugurowaliśmy IV edycje projektu "Z tolerancja na Ty". Tym razem projekt zajmie się kulturami narodowymi Węgier, Wielkiej Brytanii i Polski oraz jak w naszej tradycji jest będziemy krzewić tolerancję wobec niepełnosprawnych członków naszej społeczności. Na apelu zaprezentowano program projektu i przeprowadzono losowanie państw na Dzień Europejski.
Projekt miał na celu przybliżenie specyfiki kraju jakim jest Wielka Brytania. Składa się od z czterech różnych kulturowo ziem, co dało możliwość ciekawego przygotowywania zajęć na klubie europejskim. Ponad to uczniowie opracowali prezentację i folder o Wielkiej Brytanii. Niektórzy z nich wzięli udział w konkursie szkolnym „Wiedzy o krajach anglojęzycznych” przygotowany przez nauczycielkę języka angielskiego oraz w pasjonującym wyjeździe studyjnym do Londynu zorganizowanym przez panie uczące języka angielskiego.
W dniu Światowego Dnia Tolerancji 16 listopada 2006 r. odbył się apel w czasie którego przedstawiono konkurs dla wszystkich klas. Tolerancja i przeciwdziałanie agresji to ważna sprawa wśród ponad 800 uczniów w szkole. Konkurs został rozpisany na poszczególne przedziały wiekowe:
Tego dnia uczniowie mogli dowiedzieć się, co to jest tolerancją i integracja tak ważna w naszej szkole. Ogłoszono także konkurs dla wszystkich klas na regulamin zachowania sięw szkole, jego celem było by uczniowie stworzyli prawo i potem go przestrzegali.
Rozstrzygnięcie wszystkich konkurencji nastąpiło 21 grudnia 2006 r.
W listopadzie 2006 r. członek Klubu Szkół Tolerancji Publiczne Gimnazjum Nr 14 im. R. Schumana w Łodzi przeprowadziło konkurs wśród członków KST pod tytułem „Mój nauczyciel – wychowawca jest tolerancyjny”. W naszej szkole konkurs bardzo spodobał się uczniom, gdyż mogli ocenić nauczycieli.
Ale nie tylko takie „ocenianie” stało się tematem dyskusji w naszej szkole, powstała także skrzynka „Help box” do której można zgłaszać informacje o agresji na terenie szkoły lub problemach, które mają uczniowie. Ciekawą rzeczą przeprowadzoną przez uczniów była dyskusja na temat „Zero tolerancji w szkole”, programu ministra oświaty. Młodzi ludzie bardzo zywiołowo uczestniczyli w dyskusji ponieważ chodzą do szkoły gdzoe tolerancja jest propagowana.
1 czerwca 2007 r. odbył się ogólnoszkolny konkurs w ramach Dnia Europejskiego, którego celem jest pokazanie różnorodności kultur występujących na terytorium Europy. Każda klasa od I – III w czasie Światowego Dnia Tolerancji wzięła udział w losowaniu kraju, który miała zaprezentować.
Każdy rocznik miał do przygotowania coś innego:
- przygotowanie prezentacji deseru lub sałatki w wybranego kraju . Można przygotować tylko jedna potrawę. Punktacja:
– przygotowanie prezentacji wybranego państwa pod tytułem „Biuro turystyczne”. Można przygotować foldery, ulotki, plakaty, …. Czas prezentacji 3 min. Punktacja:
– przygotowują prezentację ubioru z wybranego państwa oraz kilka słów prezentacji dotyczących przygotowanego stroju. Stroje nie muszą być typowo ludowe, lecz można wykorzystać elementy specyficzne dla danego kraju. Punktacja:
* w klasach 3 drugiego miejsca nie przyznano
KLASA | PAŃSTWO | Ilość punktów | Miejsce |
---|---|---|---|
1A | Grecja | 21 | 5 |
1B | Irlandia | 18,5 | 8 |
1C | Hiszpania | 23 | 1 |
1D | Czechy | 22 | 3 |
1E | Portugalia | 13 | 9 |
1F | Francja | 19,5 | 7 |
1G | Słowacja | 21 | 5 |
1H | Włochy | 21,5 | 4 |
1I | Polska | 21,5 | 4 |
1J | Słowenia | 22,5 | 2 |
1K | Estonia | 20,5 | 6 |
2A | Litwa | 26 | 3 |
2B | Włochy | 30 | 1 |
2C | Szwecja | 25 | 4 |
2D | Słowenia | 25 | 4 |
2E | Wielka Brytania | 30 | 1 |
2F | Dania | 18 | 9 |
2G | Irlandia | 29 | 2 |
2H | Słowacja | 16 | 10 |
2I | Portugalia | 19 | 8 |
2J | Cypr | 20 | 7 |
2K | Francja | 24,5 | 5 |
2L | Grecja | 22,5 | 6 |
3A | Malta | 20 | 1 |
3B | Polska | 16 | 4 |
3C | Grecja | 8 | 6 |
3D | Hiszpania | 20 | 1 |
3E | wycieczka | Brak prezentacji | - |
3F | Czechy | Brak prezentacji | - |
3G | Iralndia | 7 | 7 |
3H | Francja | 14 | 5 |
3I | Wielka Brytania | 18 | 3 |
3J | Estonia | 7 | 7 |
3K | wycieczka | Brak prezentacji | - |
3L | Finlandia | 16 | 4 |
Do krajów „bratanków” wyrusza 22 uczniów naszej szkoły pod opieką organizatorów wymiany: Renaty Goleń, Magdaleny Brej, Sylwii Wasik. Uczestnikami projektu edukacyjnego towarzyszy nutka niepokoju. Czy rówieśnicy z Eötvös Jözef Gimnazjum okażą się sympatyczni i gościnni, czy nie będzie kłopotów z komunikacją?. Niepokój był niepotrzebny. Program wycieczki okazał się niezwykle atrakcyjny. Młodzież zwiedziła Szeged, skansen „Opustaszer” parlament węgierski, Budapeszt, uczestniczyła w zajęciach edukacyjnych.
W maju do Jasła przyjechała grupa 21 uczniów zaprzyjaźnionej z nami szkoły w Szegedzie. Wymianę na terenie Polski przygotowywały: Renata Goleń, Magdalena Brej, Ilona Dranka, Sylwia Wasik. Nasza część projektu wymiany miała nie tylko zapewnić jak najszersze poznanie Polski południowej, ale także wskazać jak wiele mamy wspólnych elementów historii i kultury. Szczególnie widoczne było to w Tarnowie przy pomniku Józefa Bema i Wieliczce. Także w Jaśle mamy człowieka, który połączył nasze dwa narody dr Kadey, który pochodził z Węgier, a mieszkał i pracował w Jaśle.
Takie elementy pokazują jak kultura i historia na pozór oddalonych państw i narodów wiąże je zarazem.
Wymiana młodzieży przyniosła pożądane efekty: utrwaliła znajomość języków obcych i przyczyniła się do zdobycia doświadczenia językowego, ułatwiła nawiązanie kontaktów z rówieśnikami z innych krajów. Uczniowie, odpowiednio ukierunkowywani przez nauczycieli, poznawali poprzez działanie dziedzictwo kulturowe, zwyczaje i tradycje odwiedzanych krajów. Uczestniczyli w „żywych lekcjach”, gdyż podróżowanie jest czynnikiem wspomagającym proces nauczania wielu przedmiotów, jak chociażby geografii czy historii.