Za nami 10 edycja CodeWeek, czyli wydarzenie promujące naukę programowania. W dniach 8-23 października dzieci z grupy Pszczółki podjęły się realizowania zadań z wyzwaniami Uczymy Dzieci Programować.
Tydzień kodowania to europejska inicjatywa promująca naukę kodowania w różnym wieku i na różne sposoby. Bez barier, bez ograniczeń… z czerpaniem radości i spokojnym odczarowywaniem słowa „kodowanie”. Celem akcji jest rozwijanie logicznego myślenia, rozbudzanie kreatywności dzieci już od najmłodszych lat.
Była to 10 edycja… 10 dni…10 wydarzeń…10 okazji do zabawy i nauki. Podjęliśmy je i zrealizowaliśmy wszystkie. Każdy dzień był pełen różnorodnych zadań z zakresu kodowania. Dzieci z zaangażowaniem, ciekawością i kreatywnością wykonywały powierzone im wydarzenia wykorzystując matę do kodowania, robota GeniBot, kolorowe kubeczki i kartoniki:
Dziś, już za nami 10 wspaniałych przygód i niesamowitych zajęć kreatywności i współpracy. Samodzielnego, jak również zespołowego i zadaniowego podchodzenia do kolejnych wyzwań. Udział w programie pokazał nam, że nauka kodowania nie musi być trudna, nieciekawa czy przeprowadzana wyłącznie przed komputerem, ale towarzyszy nam podczas codziennych zajęć.
Zaczęliśmy przygodę z kodowaniem. Podczas wydarzenia odkrywaliśmy różne informacje związane z CodeWeek. Przygotowane zadanie zawierało elementy kodowania, a odkrycie wszystkich 10 informacji wymagało wykazania się spostrzegawczością i logicznym myśleniem. Zadanie nie było takie proste. Ale dzieci były z siebie dumne – współpraca zaowocowała i powstał zakodowany napis.
Poniższe zdjęcia przedstawiają dzieci odkrywające litery w poszczególnych okienkach, po wysłuchaniu podpowiedzi nauczyciela. Poszczególne dzieci przypinają litery w odpowiednich miejscach, odczytują hasło i pozują do grupowego zdjęcia.
Drugi dzień spędziliśmy w towarzystwie kolorowych kubeczków. Dowiedzieliśmy się, że w kodowaniu umiejętność współpracy jest bardzo ważna. Dzieci uczestniczące w zajęciach stanęły przed wyzwaniem zbudowania różnych kolorowych wież. Zanim to zrobiły musiały „odkodować” barwy elementów, z których zbudują konstrukcję… a w tym zadaniu niezbędna była latarka.
Okazało się, że budowanie kubeczkowych wież jest o wiele łatwiejsze jeśli się współpracuje w grupie, a współpracę ze sobą mamy już opanowaną i wiemy, że się opłaca. Pszczółki już wiedzą jak ważne jest dzielenie sie zadaniami. Podczas zabawy było dużo radości, śmiechu i zaskoczenia, gdy wieże upadały. To był udany dzień, który wzbogacił pamięć, spostrzegawczość i refleks. Dzieci wiedzą, że umiejętność współpracy jest ważna, ale nie znaczy, że jest łatwa. Chociaż na początku było trudno, trzeba się jej po prostu nauczyć… a najłatwiej nauczyć się współpracy… współpracując.
Poniższe zdjęcia ukazują dzieci ze swobodnymi zabawami z kubeczkami – budowanie wież, następnie wspólnie budują wieżę składającą się z tylu poziomów ile edycji – czyli z 10 poziomów i pozują do grupowego zdjęcia. Kolejne zdjęcia to budowanie kubeczkowych wież na podstawie podanego wzoru, który odszyfrowany został przy użyciu latarki i grupowe zdjęcie z wykonanym zadaniem.
Na zajęciach dzieci układały na macie do kodowania wzór ukryty pod postacią współrzędnych. Następnie utworzyły przy pomocy symboli graficznych kod, który pozwolił uzupełnić obrazek dodatkowymi kolorowymi elementami nawiązującymi do jubileuszowej, 10 edycji CodeWeek.
Zdjęcia przedstawiają dzieci układające na macie do kodowania kolorowe kartoniki według dyktanda graficznego czytanego przez nauczyciela. Efektem działań dzieci powstała cyfra 10. Na kolejnych zdjęciach są dzieci pracujące indywidualnie przy stolikach kolorują kredkami pola według współrzędnych i odpowiadającym im kolorów. Na ostatnim zdjęciu pozują do grupowego zdjęcia ze swoimi pracami i zadaniem wykonanym na macie.
Podczas wydarzenia dzieci stworzyły 10 różnych kodów, które spełniały podane w zadaniu warunki. Następnie wspólnie poszukały odpowiedzi na pytanie, który z nich jest najbardziej optymalny.
Na poniższych zdjęciach dzieci na macie do kodowania rozkładają kartoniki z „Kolorowymi balonami” zgodnie z podaną przez organizatora grafiką. Następnie tworzą kod, który zaprowadzi robot na wybrane pole z balonikami, po drodze mijając wszystkie pozostałe pola, na których zostały umieszczone balony.
Młodzi koderzy utwierdzili się w przekonaniu, że Błędy są ok! Dowiedzieliśmy się, że tworząc programy zdarza się je popełniać nawet zawodowym programistom. Dzieci szukały błędów w przygotowanym kodzie, których było aż 11! Nie tylko odszukiwały pomyłki, ale miały za zadanie zaproponować różne sposoby ich naprawienia.
Dowiedzieliśmy się, że dzięki błędom możemy dążyć do lepszej przyszłości oraz, że rozwiązań może być więcej niż jedno. Teraz już wiemy, że nie myli się ten, kto nic nie robi oraz, i że z błędów też można czerpać naukę…
Poniższe zdjęcia przedstawiają dzieci sprawdzające, czy kod podany przez autora wydarzenia jest prawidłowy, czyli czy kubek przejdzie przez cały napis CodeWeek 2022. Na bieżąco szukały sposobu i nanosiły w kodzie poprawki.
Hasło dnia – Aplikacje… Rozmawialiśmy na temat znaczenia, wyglądu i korzystania z aplikacji. Zdaliśmy sobie sprawę, że niektóre aplikacje służą funkcjom użytkowym a inne dają formę rozrywki. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że aplikacje są ważne i potrzebne, ale w przeznaczonym do tego czasie i nie mogą służyć długo czy zamiennie z innymi czynnościami w ciągu dnia. Odpowiedzialne korzystanie daje dobre efekty, a spędzanie zbyt dużej ilości czasu w konsekwencji stwarza więcej trudności niż radości.
Zdjęcia przedstawiają dzieci przy tablicy multimedialnej zapoznające się z aplikacjami. Na kolejnych widzimy dzieci wykonujące zadanie – przy pomocy różnorodnych materiałów plastycznych projektują ikony aplikacji oraz na grupowym zdjęciu prezentują swoje prace.
W tym dniu skupiliśmy się na „upieczeniu” tortu na jubileuszową 10 edycję CodeWeek. Nie używaliśmy do tego produktów spożywczych, tylko kolorowych kwadratów i maty do kodowania. W zadaniu potrzebne było duże skupienie uwagi i uważne słuchanie ze zrozumieniem.
Poniższe zdjęcia przedstawiają dzieci tworzące przy pomocy kolorowych karteczek obrazek według czytanej instrukcji. Na macie pojawił się piętrowy tort z 10 świeczkami, z którym zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie.
Kolejny dzień wspaniałej zabawy, w którym dzieci grały w dużą, podłogową grę planszową. Było 4 zespoły i każdy zespół zbierał balony z ukrytymi pod nimi ciekawostkami związanymi z kodowaniem. Zebranie balonów wymagało wcześniejszego zgromadzenia odpowiedniej liczby symboli graficznych i stworzenia z nich odpowiednich kodów.
Dużo emocji, śmiechu i frajdy mieliśmy podczas gry. Gra wciągnęła wszystkie dzieci, a satysfakcja drużyny wygranej była wspaniała.
Poniższe zdjęcia przedstawiają grupę dzieci podzieloną na cztery zespoły. Każdy zespół otrzymał inny kolor kubeczków, które pełniły rolę pionków. Dzieci układają na macie krążki z balonami i krążki ze strzałkami według podanego wzoru, grają według podanej instrukcji.
W dziewiątym dniu uczestnicy wydarzenia mieli podwójne wyzwanie. Pierwsze, to dotarcie na podstawie strzałek do wyznaczonego miejsca. Drugie, to zatańczenie CodeWeek’owego robotycznego tańca. Na właściwie miejsce pomogły dzieciom trafić rozmieszczone w budynku przedszkola strzałki i różnego rodzaju podpowiedzi.
Zdjęcia przedstawiają dzieci, które szukają i znajdują strzałki – wskazówki prowadzące je do salki z tablicą multimedialną. Na miejscu tańczą wspólnie zakodowany taniec robotów do filmiku zaproponowanego przez organizatora z YOUTUBE.
Za nami ostatni dzień CodeWeeka, na którym omawialiśmy korzyści płynące z kodowania – symbole narysowane na krążkach.
Zdjęcia przedstawiają dzieci tworzące kod, który prowadzi bohatera – ludzika lego – od zielonego kubeczka do wszystkich grafik przedstawiających korzyści z nauki kodowania oraz dzieci siedzące przy stolikach i projektujące krążki przedstawiające szczególnie ważną dla nich korzyść związaną z kodowaniem.
Podsumowując - każdy z 10 CodeWeekowych dni był przepełniony różnymi atrakcyjnymi aktywnościami, które dały dzieciom możliwość nabycia nowych umiejętności i wzbogaciły ich wiedzę. Przedszkolaki przekonały się, jak wiele kodów funkcjonuje w naszym życiu i w jaki sposób można ciekawie je wykorzystać świetnie się przy tym bawiąc.
Niewątpliwie był to wyśmienity czas przedszkolnych przygód z kodowaniem. CodeWeek 2022 dobiegł końca, natomiast kodowanie z pewnością zostanie z nami na dłużej.
Kliknij w wybrane zdjęcie aby rozpocząć pokaz
Skrypt galerii pobrany z itporady.pl