Początek roku szkolnego 2017/2018 to pracowity okres dla uczniów i nauczycieli zaangażowanych w projekcie Erasmus + „Eliot”. Rozpoczął się od opracowania szczegółowego raportu podsumowującego pierwszy rok projektu i przydzielenia działań przewidzianych na rok bieżący. Następnie, zgodnie z harmonogramem, w dniach 6-7 listopada na pięknej greckiej wyspie Krecie odbyło się czwarte spotkanie dla nauczycieli uczestniczących w projekcie. Tym razem gospodarzem spotkania była średnia szkoła grecka mieszcząca się w Chani - drugim pod względem wielkości mieście na wyspie. Przedstawicielami naszej szkoły były nauczycielki: Agata Hap i Joanna Nawracaj. Grecy oprócz jaślan gościli współuczestników projektu z Holandii, Portugalii, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch.
Wizyta rozpoczęła się od spotkania z dyrektorem szkoły i nauczycielami oraz muzycznego występu przygotowanego przez greckich uczniów, którzy wykonali kilka utworów instrumentalnych i zaprezentowali zorbę - tradycyjny grecki taniec. Przez następne kilka godzin nauczyciele omawiali zaplanowane na ten rok działania projektowe. Ustalono terminy spotkań wirtualnych, szczegółowe zadania do realizacji z zakresu języka ojczystego, języka angielskiego oraz przedmiotów ścisłych, przedyskutowano sposoby wdrażania technik teatralnych oraz rozpowszechniania projektu w środowisku. Koordynator projektu – Carla – nauczycielka z Włoch zapoznała partnerów z wnioskami zawartymi w ocenie projektu dokonanej przez włoską Agencję Narodową a pozostali nauczyciele podzielili się swoimi refleksjami odnośnie własnych sprawozdań i ich ocen. W celu poprawienia jakości pracy ustalono zalecenia do dalszej pracy. Wieczorem międzynarodowa grupa nauczycieli odbyła spacer po porcie zwiedzając po drodze piękną latarnię morską.
W drugim dniu spotkania jego uczestnicy skupili się na dokładnym przygotowaniu wyjazdu z uczniami, który odbędzie się w styczniu 2018 roku. Wspólnie uzgodniono zasady pobytu uczniów, program spotkania oraz zadania do przygotowania. Ustalono również kompetencje, które należy rozwijać lokalnie podczas działań projektowych i wybrano materiały do wykorzystania w pracy nad opracowywaniem jednostek lekcyjnych z zakresu języka ojczystego. Następnie wszyscy nauczyciele wzięli udział w konferencji z Apostolosem Voulgarakisem – regionalnym zastępcą gubernatora Chanii. Spotkanie odbyło się w budynku prefektury i uczestniczyli w nim także inni pracownicy biura. Podczas spotkania przedstawiciel rządu podziękował nauczycielom za ich trud i pracę włożoną w realizacje projektu oraz podkreślił rolę edukacji w życiu każdego narodu. Porozmawiał z reprezentatami poszczególnych krajów i odpowiedział na pytania dotyczące Krety. Apostolos Voulgarakis podkreślił, że wyspa do dnia dzisiejszego zachowała swój odrębny dialekt językowy oraz lokalne tradycje kulturowe i w przeciwieństwie do Grecji kontynentalnej dobrze radzi sobie z kryzysem gospodarczym.
Po wizycie w prefekturze nauczyciele odbyli lekcję historii i przyrody na żywo. W jej ramach zwiedzili Muzeum Sztuki Bizantyńskiej, synagogę, kościoły prawosławny i katolicki oraz przepiękny ogród botaniczny. Szczególne wrażenie wywarł na wszystkich położony na górskich zboczach 15 km od Chanii ogród botaniczny – oaza zieleni, miejsce spotkania trzech stref klimatycznych, prawdziwy raj dla miłośników flory i fauny, gdzie można podziwiać rośliny: drzewa, owoce, krzewy pochodzące z Afryki, Europy i Azji. W ogrodowej restauracji międzynarodowa grupa pedagogów mogła zakosztować tradycyjnych potraw greckich i egzotycznych soczystych owoców.
Dwa dni w słońcu Hellady minęły bardzo szybko. Teraz czas na dalsze aktywne działania projektowe przed ponownym wyjazdem do Grecji, tym razem z uczniami.
Kliknij w wybrane zdjęcie aby rozpocząć pokaz
Skrypt galerii pobrany z itporady.pl