Przeskocz do treści
Strona istnieje 19 lat 1 miesiąc 16 dni 4 godziny i 51 min.

Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu

Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu – to powiedzenie pozostaje ciągle aktualne od prawie trzech tysięcy lat. Nabrało nowego znaczenia w czasach nam współczesnych, gdy do brukowanych, bitych dróg doszły linie kolejowe i trasy powietrzne. Rzymianie zbudowali fantastyczną sieć dróg, która istnieje do dnia dzisiejszego i z których korzystaliśmy podczas trzeciego międzynarodowego spotkania uczniów i nauczycieli w projekcie Erasmus plus.

Wykorzystując najszybszą formę transportu czyli samolot, dotarliśmy na lotnisko Rzym Ciampino w południe 22 kwietnia. Korzystając z pięknej, słonecznej pogody udaliśmy się do najmniejszego państwa świata – Watykanu. Ogromna kolejka do Bazyliki Św. Piotra nie zniechęciła uczestników do cierpliwego oczekiwania na wejście. Wnętrze bazyliki jest ogromne, pełne ciekawych i pięknych rzeźb, ołtarzy. Naszą uwagę przyciągnęła umieszczona w prawej nawie Pieta – Michała Anioła i sąsiadujący z nią grób naszego świętego rodaka -Jana Pawła II.

Wieczorem jasielska grupa dotarła pociągiem do Tarquinii- miejscowości w której znajduje się nasza szkoła partnerska. Na stacji oczekiwali na nas włoscy koledzy i ich rodzice oraz nauczyciele. Po szybkim pożegnaniu udaliśmy się do różnych rodzin włoskich, aby zamieszkać z nimi przez tydzień.

W poniedziałek rano spotkaliśmy się w szkole z nauczycielami i kolegami z pozostałych krajów partnerskich: z Portugalii, Grecji, Wielkiej Brytanii, Holandii i Węgier. Po przywitaniu przez panią dyrektor rozpoczęliśmy Plenarne Obrady „Komisji Europejskiej” dotyczące ustanawiania prawa w Europie. Każdy z uczestników otrzymał inną rolę jako członek UE. Zostaliśmy podzieleni na komisje parlamentarne, które opracowywały, a następnie przedstawiały problemy mieszkańców Europy. Przez kolejne cztery dni, pracowaliśmy w komisji ochrony środowiska. Występowaliśmy na forum komisji, jak również braliśmy udział w konferencji prasowej przyjmując różne role. W piątek na zakończenie prac nad ustanawianiem prawa byliśmy nagrywani przez lokalną telewizję.

Podczas przerw poznawaliśmy rówieśników z tamtejszej szkoły oraz z innych krajów. Uczyliśmy się wspólnie naszych języków, piosenek oraz tańców.

Po części ściśle związanej z projektem wspólnie zwiedzaliśmy atrakcyjne miejsca w najbliższym otoczeniu szkoły. Zobaczyliśmy m.in. Rezerwat przyrody Saline, który był miejscem wytwarzania soli w czasach etruskich i rzymskich i wznowił swoją działalność w 1802 roku dzięki naciskom papieża Piusa XIX. W 1997 zakończono eksploatację ze względu na istniejący tam od 1980 rezerwat przyrody m.in. dla ptaków wędrownych wśród których brylująpiękne flamingi.

W kolejny dzień zwiedziliśmy Cytadelę czyli Labirynt pamięci. Składa się ona z umieszczonego w środku labiryntu wagonu z 1935 roku służącego do deportacji więźniów do obozów zagłady. Otaczają go żywopłoty krzewów laurowych. Trasa prowadzi stałą wystawę „La Shoah we Włoszech. Prześladowania i deportacje (1938-1945)”.

Wieczorem nasi gospodarze pokazali nam urocze,stare miasteczko Tarquinia otoczone murami, w którym mieszka około 15 tysięcy mieszkańców. W starożytności było to miasto etruskie, obecnie umieszczone na liście światowego dziedzictwa UNESCO.

Całą środę spędziliśmy na poznawaniu Rzymu. I tu również sprawdza się znane powiedzenie: możesz mieszkać w Rzymie i go nie znać. Podczas kilku godzin spaceru zobaczyliśmy: Plac Św. Piotra- gdzie papież Franciszek odprawiał nabożeństwo, Zamek Anioła i Most Aniołów, Plac Navona, Panteon, Schody Hiszpańskie, Fontanę di Trevi, Ołtarz Ojczyzny, Kapitol, Forum Romanum, Koloseum. Dla nas wszystkich był to dzień wspaniałych niezapomnianych wrażeń.

Czwartkowe południe dostarczyło nam kolejną dawkę historii i tradycji rzymskiej – Viterbo. Zwiedziliśmy miasto o etruskich korzeniach, podbite ostatecznie przez Rzymian w IV wieku przed naszą erą. W XIII wieku Viterbo było przez pewien czas siedzibą dworu papieskiego. Tu właśnie miało miejsce najdłuższe konklawe w historii Kościoła, zakończone ostatecznie wyborem Grzegorza X. Malownicze miasto było scenerią do wielu filmów m.in. Gra o tron.

Ostatniego dnia naszego pobytu podziwialiśmy potężną twierdzę Santa Sewera położoną nad Morzem Tyrreńskim w odległości 54 km na północny zachód od Rzymu. Pierwotnie Santa Severa nosiła nazwę Pyrgi. Miejscowość była wówczas głównym portem etruskim. Do miejscowych atrakcji należy średniowieczny zamek (Castello di Santa Severa), położony nad samym morzem. Majestatyczna wieża zamkowa została zbudowana w XII wieku przez jeńców, dlatego nazwano ją Wieżą Saraceńską. Zamek był wiele razy przebudowywany. Znajduje się w nim kościółek ku czci św. Sewery - chrześcijańskiej męczennicy, od której imienia pochodzi współczesna nazwa miejscowości.

Sobota 28 kwietnia była najsmutniejszym dniem naszego wyjazdu. Zostaliśmy odwiezieni przez goszczące nas rodziny na dworzec kolejowy gdzie z bólem serca zostawiliśmy naszych wspaniałych gospodarzy i nowych przyjaciół. Polała się niejedna łza zarówno z naszej strony jak i ze strony włoskiej. Całe rodziny towarzyszyły nam mimo wczesnej pory dopóki pociąg nie odjechał w kierunku Rzymu…

Co nam zostało z tego wyjazdu?

Gorące przyjaźnie, serdeczne słowa, nowa wiedza o ustanawianiu i procedowaniu prawa, lepsza znajomość angielskiego, nowe smaki kulinarne, niesamowite widoki, duża praktyczna lekcja historii, życzliwe słowa i podziękowania.

Dominika - Brałam udział w projekcie Eliot, w ramach którego wyjechałam na siedmiodniowy wyjazd do Włoch. Dzięki temu mogłam poznać wielu nowych ludzi i zawrzeć nowe przyjaźnie. Ten wyjazd sprawił, że zapoznałam się z różnymi kulturami innych uczestników Eliota. Moim zdaniem taki projekt kształtuje naszą osobowość. Włochy to bardzo piękny kraj, który wcześniej mogłam jedynie oglądać na zdjęciach, ale teraz miałam możliwość zobaczyć na żywo. Uczestniczenie w projekcie i porozumiewanie się z innymi uczestnikami w języku angielskim znacznie pomogło mi w płynnym i naturalnym używaniu tego języka. Mogłam zobaczyć wiele pięknych i ciekawych miejsc, zabytków Włoch i zapoznać się z ich historią. Dzięki różnicy kulturowej uczestników miałam możliwość poznać wiele nowych języków i zwyczajów. Mimo, że każdy pochodził z innego kraju i różniliśmy się od siebie, wszyscy tworzyliśmy jedną wielką grupę, która wzajemnie się wspierała. Wspominania i przeżycia z wyjazdu pozostaną ze mną na zawsze, a z osobami które poznałam utrzymam kontakt na długi czas. Jedynym minusem wyjazdu był jego krótki czas. Mam nadzieję, że w przyszłości będę mogła tam wrócić.

Kamil - Według mnie wyjazd do Włoch do Tarquini można uznać za bardzo pozytywny. Dzięki niemu pogłębiliśmy swoją wiedzę o Parlamencie Europejskim oraz o kraju, do którego polecieliśmy. Mogliśmy pracować z osobami z innych krajów, co pomogło nam w ulepszeniu naszych umiejętności językowych a po zajęciach umożliwiło poznanie nowych ludzi oraz zdobycie informacji o ich krajach i kulturze. Zwiedziliśmy również wiele wspaniałych miejsc, takich jak: Koloseum, Watykan czy też Warownię w Santa Sawera, z czego o większości słyszeliśmy jedynie na lekcjach lub wcale, a tam mogliśmy ujrzeć je na żywo.

Marcel - Wycieczka do Włoch, a konkretniej do Tarquini była niesamowita. Zwiedziliśmy mnóstwo ciekawych miejsc i dowiedzieliśmy się wielu rzeczy. Poznaliśmy osoby z innych państw, z którymi pracowaliśmy nad projektem, porozumiewając się w języku angielskim. Pomogło nam to poduczyć się języka obcego, a zarazem wiele się nauczyć. Uczniowie, jak i nauczyciele, których poznaliśmy byli mili i sympatyczni. Nauczyliśmy się wielu rzeczy na temat Parlamentu Europejskiego. To było na prawdę niesamowite doświadczenie, którego nie zapomnę. Dla mnie największym zaskoczeniem i wyróżnieniem był list pożegnalny od rodziny, która mnie gościła.

Kliknij w wybrane zdjęcie aby rozpocząć pokaz

• 64231 bajtów
  • 106853 bajtów
  • 230232 bajtów
  • 50219 bajtów
Skrypt galerii pobrany z itporady.pl
został dopasowany do naszych potrzeb.