Przeskocz do treści
Strona istnieje 19 lat 1 miesiąc 16 dni 4 godziny i 32 min.

Grecka przygoda

Dla czwórki uczniów klasy 3c Gimnazjum nr 2 w Jaśle rok 2018 zaczął się bardzo ciekawie – wyjazdem do Chani - greckiego miasta położonego na wybrzeżu Krety. Miasto zostało założone w XIII wieku przez Wenecjan na miejscu starożytnego, istniejącego tu już ok. 3400 r. p.n.e., minojskiego osiedla Kydonia. Obecnie jest to drugie pod względem wielkości miasto na wyspie, słynące z atrakcyjnej nabrzeżnej dzielnicy portowej i charakterystycznej weneckiej zabudowy. W Chanii znajdują się także zabytki po późniejszych zdobywcach miasta - Turkach. Wśród wąskich uliczek można odnaleźć meczet, dawne minarety, tureckie łaźnie, weneckie kamienice, prawosławne kościoły oraz muzea eksponujące znaleziska archeologiczne, archiwa, zabytkową broń czy bizantyjską sztukę.

Wyjazd uczniów odbył się w ramach projektu Erasmus+ realizowanego od września 2016r. Uczestniczyli w nim uczniowie i nauczyciele z 7 partnerskich krajów: Grecji, Holandii, Polski, Portugalii, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch. Nasz kraj reprezentowały nauczycielki: Agata Hap i Jadwiga Moskal oraz uczniowie: Aleksandra Leśniak, Natalia Więcek, Miłosz Kardaś i Dawid Skocz. Zgodnie z zasadami projektu uczniowie mieszkali w domach rodzin greckich, co z jednej strony stanowiło wielkie wyzwanie ze względu na język oraz różnice kulturowe, a z drugiej umożliwiło realizację jednego z głównych celów projektu jakim jest zwiększanie motywacji uczniów do nauki języków obcych, poprzez uświadamianie im użyteczności języka w kontaktach z osobami z innych państw, zdobywaniu informacji, wiedzy oraz umiejętności.

Międzynarodowe spotkanie w Chanii trwało sześć dni i rozpoczęło się w niedzielę 21 stycznia. Był to dzień odpoczynku po długiej podróży wypełniony spacerem po porcie i starym mieście oraz poznawaniem się z greckimi rówieśnikami. Rodziny greckie serdecznie powitały polskich uczniów hojnie częstując tradycyjnymi greckimi daniami. Przełamanie barier językowych i społecznych ułatwił fakt, że uczniowie poznali się już w grudniu – wirtualnie korzystając z portali Facebook i TwinSpace.

Poniedziałek, wtorek i czwartek były to dni pracy przeznaczone na realizację zadań projektowych, czyli zajęć teatralnych skupionych według trzech jednostek lekcyjnych: STEM-u (tzn. przedmiotów ścisłych), języka ojczystego i języka angielskiego. Ze względu na brak odpowiedniego zaplecza w szkole zajęcia odbywały się w sali teatralnej miejscowego kościoła. Pierwszy dzień rozpoczął się od powitania uczestników i tanecznego występu greckich nastolatków. Po powitaniu i krótkich prezentacjach, grupy uczniów rozwiązywały zagadki matematyczne oparte na greckiej powieści „Kto zabił profesora X?”, odgrywały scenki „W sądzie” oraz wykonywały szereg zadań opartych na technikach teatralnych. Wtorek poświęcony był „odkrywaniu języka angielskiego”, szczególnie w zakresie idiomów i przysłów. Uczniowie świetnie się bawili starając odgadnąć znaczenie różnorodnych zwrotów i przedstawiając je za pomocą gestów, mimiki, scenek sytuacyjnych czy „zastygłych obrazów” (freeze frames). Wykorzystując dramę mieli okazję do zaprezentowania bogactwa i specyfiki swojego języka ojczystego. W czwartek zaś skupiono się na problematyce komunikacji międzyludzkiej. Uczestnicy odgrywali różne role związane z relacjami społecznymi, miłością, przyjaźnią i rodziną. Dla uczniów było to trudne ale bardzo przydatne doświadczenie zmuszające do uruchomienia empatii, wyobraźni, kreatywności i ekspresji swoich uczuć.

Pobyt na Krecie stworzył także okazję do przybliżenia historii greckiej cywilizacji. W środę odbyła się wycieczka do Knossos, znanego z ruin pochodzącego z okresu 2000-1570 p.n.e. pałacu króla Minosa, w którym, jak głosi legenda, kreteński władca uwięził Minotaura - człowieka z głową byka. W trakcie zwiedzania uczestnicy usłyszeli nie tylko historię tego niezwykłego miejsca, ale także różne ciekawostki dotyczące życia we współczesnej Grecji. Drugim ważnym punktem wycieczki było miasto Heraklion z ogromnym Muzeum Archeologicznym, gdzie zwiedzono ekspozycję unikalnych dzieł sztuki i historii kreteńskiej z 5500 lat począwszy od neolitu do czasów rzymskich.

Międzynarodowe spotkanie na Krecie zakończyło się w piątek. Rano wszyscy uczestnicy spotkali się w szkole, gdzie dokonano podsumowania i ewaluacji mitingu oraz rozdano certyfikaty uczestnictwa. Następnie wszyscy udali się na konferencję z Apostolosem Voulgarakisem – regionalnym zastępcą gubernatora Chanii. Spotkanie odbyło się w budynku prefektury i w jego trakcie przedstawiciel rządu pogratulował gościom udziału w projekcie, podziękował za pracę włożoną w jego realizację oraz podkreślił rolę edukacji w życiu każdego narodu. Po rozmowie z gubernatorem, uczestnicy projektu obejrzeli krótki film reklamujący wyspę i jej turystyczne zakątki. Po południu członkowie międzynarodowego projektu pojechali do starożytnej miejscowości Aptera, założonej przez Dorów w miejscu, z którego rozciąga się widok na całą Zatokę Souda oraz wybrzeże Morza Śródziemnego i na majaczące w oddali szczyty Gór Białych. Historię widać tu na każdym kroku, gdyż są tutaj pozostałości po zabudowaniach miasta Dorów, ruiny hellenistycznej świątyni, rzymskich łaźni i cystern. Niesamowite wrażenie robi teatr, ruiny rzymskiej willi, bizantyjski kościół i wenecki klasztor.

Po zwiedzeniu ruin i zrobieniu licznych zdjęć odbył się pożegnalny obiad w tradycyjnej wiosce Armenoi. Posiłek spożywano przy lokalnej muzyce, którą jednak zagłuszały głośne, pełne emocji, pożegnalne rozmowy w języku angielskim…

Wizyta w krainie legendarnego Minosa chociaż minęła bardzo szybko, pozostawiła po sobie niezapomniane wrażenia oraz przyjaźnie, które - jak mówią uczniowie - na pewno nie skończą się wraz z powrotem do Polski. Teraz czas na dalsze działania projektowe i przygotowanie do trzech następnych spotkań: na Węgrzech, we Włoszech oraz w Polsce.

A jak oceniają udział w projekcie i wyjazd na Kretę młodzi jaślanie – uczniowie Gimnazjum nr 2 ?

Ola Leśniak: „Wyjazd na spotkanie w ramach projektu Erasmus+ był dla mnie okazją do nawiązania nowych znajomości, możliwością ćwiczenia języka angielskiego. Przebywając na Krecie i używając na co dzień tego języka, zauważyłam już pod koniec pobytu, że zdecydowanie poprawił się mój język „mówiony”. Uważam, że naprawdę warto przygotowywać tego typu projekty i uczestniczyć w nich”.

Natalia Więcek: „Wyjazd ten był dla mnie niesamowitą przygodą. Poznałam wspaniałych przyjaciół i spędziłam z nimi wymarzony tydzień. Miałam możliwość uczestniczenia

w zajęciach z innymi uczniami. Jednocześnie odwiedziliśmy zabytkowe miejsca, które ukazywały ukryte piękno tej wyspy. W czasie pobytu na Krecie przede wszystkim poprawiłam swój angielski i zobaczyłam jak wygląda porozumiewanie się w innym języku. Nauczyłam się używać dramy oraz rozwiązywać problemy w międzynarodowych grupach. Uważam, że Grecy są bardzo otwarci, mili i sympatyczni. W wielu restauracjach pytano nas skąd jesteśmy i po usłyszeniu odpowiedzi padały polskie zwroty takie jak: „dziękuję”, „bardzo proszę”. Myślę, że Grecy starają się żyć chwilą i nie marnują czasu. Uważam, że takie projekty są niesamowitą okazją do poznania wspaniałych ludzi. Uczestniczenie w projektach tego typu jest przygodą i każdy powinien wziąć w niej udział, nawet jeśli ktoś nie wierzy w swoje umiejętności językowe. Swoim rówieśnikom, którym marzy się taka zagraniczna przygoda radziłabym, żeby się nie bali. Nawet jeśli nie będą w stanie czegoś powiedzieć, to inni zobaczą, że się starają i pomogą”.

Miłosz Kardaś: „Wyjazd do Grecji był dla mnie niesamowitym przeżyciem, które zapamiętam do końca życia. Poznałem tam wiele wspaniałych osób, z którymi na pewno nie stracę kontaktu. Nabyłem wiele umiejętności związanych z dramą oraz lepiej poznałem kulturę grecką. Według mnie Grecy są ludźmi bardzo otwartymi. Wszystkie osoby, które tam poznałem były bardzo miłe i wyrozumiałe. Myślę, że warto uczestniczyć w takich projektach, ponieważ dają one możliwość wyjazdu do innego kraju, zwiedzenia go oraz poznania jego dziejów i kultury. Jestem jak najbardziej za organizowaniem takich projektów. Swoim rówieśnikom, którzy mają szansę na podobną przygodę mogę doradzić - nie stresujcie się takim wyjazdem. Nie przejmujcie się na jakim poziomie jest wasz język angielski. Każdy Ci pomoże, jeśli nie będziesz wiedział jak czegoś powiedzieć”.

Dawid Skocz: „Ten wyjazd był dla mnie niezwykłą przygodą, podczas której poznałem wiele nowych osób oraz nabyłem przydatnych umiejętności. Przede wszystkim mogłem w praktyce wykorzystać język angielski. Oprócz tego, braliśmy udział w warsztatach opartych na dramie, podczas których liczyła się umiejętność pracy w grupie. Grecy są bardzo miłymi i opiekuńczymi osobami. Wszystko traktują z dystansem i nie przykładają tak dużej uwagi do błahostek. Swoim rówieśnikom poleciłbym, aby starali się o możliwość takiego wyjazdu, gdyż jest to niezapomniana przygoda, podczas której mają możliwość nabycia nowych, przydatnych umiejętności, wiedzy i zawarcia kolejnych przyjaźni”.

Kliknij w wybrane zdjęcie aby rozpocząć pokaz

  • 291050 bajtów
  • 141560 bajtów
  • 197236 bajtów
  • 64171 bajtów
  • 232251 bajtów
  • 98548 bajtów
  • 212410 bajtów
  • 103388 bajtów
  • 134284 bajtów
  • 141838 bajtów
  • 93302 bajtów
  • 109197 bajtów
  • 157967 bajtów
  • 125922 bajtów
  • 226774 bajtów
  • 201020 bajtów
  • 132214 bajtów
  • 263737 bajtów
  • 330467 bajtów
  • 160606 bajtów
  • 165767 bajtów
  • 200310 bajtów
  • 87883 bajtów
  • 280004 bajtów
  • 190275 bajtów
  • 167202 bajtów
  • 175001 bajtów
Skrypt galerii pobrany z itporady.pl
został dopasowany do naszych potrzeb.